Motor og kjøreegenskaper

Peugeot 206 leveres med et bredt utvalg av motorer, fra den minste på 1,1 liter til en toliters dieselmotor.


Trofaste DinSide-lesere vil for lengst ha fått med seg at Peugeot nå også lanserer en rå utgave av 206, Peugeot 206 RC, med 180 hestekrefter.

Vi har imidlertid nøyet oss med å teste bilen med en langt mer beskjeden motor. Testbilen hadde en 1,4 liters motor med 75 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 120 newtonmeter ved 2800 omdreininger.

Hissigpropp uten krutt

Peugeot 206 har et sportslig utseende, og markedsføres som en liten og kjapp bil. Dessverre henger ikke 1,4 liters motoren med på taktene. Den er overraskende slapp og trenger svært høyt turtall for å komme i form. Gassresponsen er fin, men det hjelper lite når det ender i et eneste langt gjesp.

Slark i kassa

Det hjelper ikke på inntrykket at turtallet styres ved hjelp av en svært lite velvillig girspak. Den er så langt fra sportslig som man kan komme, og er både upresis og slarkete. Girspaken er dessverre bilens svakeste ledd og hindrer bilen i å utfolde seg slik vi hadde håpet.

Ustabil

Peugeot 206 XT har verken antispinn eller elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Dette er alt for dårlig. I dag har de aller fleste småbiler antispinn, og stadig flere får også ESP. Om de ikke har det som standardutstyr, så finnes det stort sett mulighet for å få det mot et lite tillegg. Slik er det ikke med 206 XT.

Fraværet av ESP gjør at bilens bakpart glipper lett i svingene. De fleste 20-årige gutter i Kongsvinger synes sikkert at dette bare er tøft, men det senker sikkerheten betraktelig.
Dermed var det også bare med et nødskrik at bilen klarte å hale i land fire stjerner i kollisjonstesten Euro NCAP.

206 er en liten bil, men hvordan er plassen utnyttet? La oss ta en titt på plass og komfort.