Motor og kjøreegenskaper

Minste motoralternativ, en ny og lett 3-liters V6, gjør en fin jobb i nye Jaguar XJ.


Og den nye motoren får god hjelp av en ny sekstrinns automatgirkasse. Denne er satt opp for komfort fremfor raske girskift, noe vi synes kler bilen.

Hjelp av vekten

240 hestekrefter ved 6.800 o/min og 300 Newtonmeter (Nm) ved 4.100 o/min gir i utgangspunktet ikke noe fortrinn overfor konkurrentene. Kombinert med den lave vekten stiller det seg imidlertid annerledes, og ytelsen i XJ 3.0 V6 er gode nok for de aller fleste.

Det er forskjell på krefter, Jaguaren utmerket seg ved å sette kraftig i gang på tredjegiret i normale norske forbikjøringshastigheter. Den drar også i gang ganske optimistisk fra start, men gir seg litt før den tar fatt på tredjegiret. Vi mener denne motoren passer svært godt for norske forhold.

Fordel med sekstrinns

Selv om motoren er fleksibel over ett bredt område er det en klar fordel med et mer nøyaktig skifte for å treffe riktig turtallsområde. Skiftene er satt opp mykt og komfortabelt slik at det tar noe mer tid, og de fleste vil også trenge litt tilvenning for å bruke Jaguars særegne sjaltemønster for manuell overstyring.

Sportsmodus forandrer girmønsteret nok til at det fortjener betegnelsen.

Datademping

CATS (Computer Active Technolgy Suspension) er som begrep ganske håpløst og sikkert klekket ut av andre enn ingeniørene bak. I praksis fungerer imidlertid den elektronisk styrte dempingen i XJ utmerket. Samarbeidet med luftfjæringen er godt, og det at det smeller litt over små, skarpe dumper er nok heller et luftfjæringsfenomen.

Det er ikke lett å avgjøre om det er dempingen eller den reduserte vekten som gjør at XJ har så gode og inspirerende kjøreegenskaper, men evnen til å gjennomføre svinger støtt som en sportsbil er det ikke mange luksusbiler som kan skryte av. Vi hadde stor glede av å snirkle oss rundt på svært svingete veier i godt driv. Det er andre biler som er mer egnet for kjøring på grensen, men nye XJ har ingen problemer med å levere kjøreglede til den som liker å kjøre friskt, og med komforten i behold. Den variable servostyringen er rettet mot komfort, og ga ikke den direkte følelsen vi liker.


Testbilen var en Sport-utgave, en gunstig pakke som for i underkant av 30.000 kroner ekstra har bl.a sportstoler foran, gassutladningslamper, 18-tommers felger og sportsligere fjæring.

Potetmel

Bremsene stopper den relativt lette bilen effektivt. Samarbeidet med det elektroniske stabilitetssystemet er også av god klasse. Hos Jaguar heter det DSC (Dynamic Stability Control), og er av typen som lar seg skru av. En negativ side ved bremsene i XJ er at de ikke er særlig kjørevennlige, det vil si lette å dosere. Særlig under full oppbremsing er all følelse borte, og det føles som du dytter foten inn i en skumgummipolstret sekk full av potetmel. Det har sammenheng med at bremsesystemet tar over for å sikre fullt bremsetrykk.

Rattet er også plagsomt for de som liker aktiv kjøring. Av en eller annen snodig grunn er tredekoren lagt akkurat der de fleste foretrekker å ha grep om rattet. Jaguar har til og med laget utbulinger på rattet for å sikre godt grep, men det hjelper så lite når selve grepet er på lakkert tre. De fleste vil ty til et lavt slurvegrep om rattet der det er godt skinn å holde i. Dette rattet var ekstrutstyr til 3.730 kroner, og vi anbefaler å spare de pengene. Et skinnratt er standard.

Mer om plass og komfort finner du her.