Motor og kjøreegenskaper

Ikke nok med at motoren er sterk på lave turtall, den har også en turtallsvillighet som er en sportsbil verdig.


Den forrige S4-modellen hadde en V6-motor med to turboladere og 265 hestekrefter. Den har nå blitt vraket til fordel for en 4,2-liters V8-motor med 344 hestekrefter. Effekten leveres over et bredt register, men er sterkest i mellomregisteret rundt 3.500 omdreininger.

Lav litereffekt

Både effekt og dreiemoment per liter ligger under den berømte 100-grensa. V8-eren leverer ikke mer enn snaue 82 hestekrefter og 98 newtonmeter per liter salgvolum. S4 er ingen slappfisk for det, snarere tvert i mot. Arbeidsvilligheten til motoren krever førerens absolutte oppmerksomhet hele tiden.

6-trinns kasse

Vår bil var utstyrt med automatkasse med seks gir. Den kan fungere som automat i normal eller sportsfunksjon, eller du kan gire selv med selve spaken eller hendler bak rattet. I manuell funksjon girer den likevel av seg selv når det ikke mer turtall igjen, men i hovedsak fungerer det bra med spakene bak rattet. Da har du kontroll på turtallet og det er lett å få motoren til jobbe på det turtallet den er mest effektiv.

Firehjulsdrift

Det river i alle hjørner når du trår på med S4 og det sitter voldsomt bra under akselerasjon. Selv på våt vei var hjulspinn et lite problem. Med det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) utkoblet hendte det kun et par ganger at alle hjulene løsnet. Stort sett kan du pøse på med effekt mer eller mindre ukritisk. Effekten fordeles gjennom en Torsen senterdifferensial.

Full gass…


… er det S4 er best til. Med ratt og sete i optimal posisjon er det bare å la det stå til. V8’eren brøler hissig og bilen skyter fremover. Firehjulsdriften omdanner enkelt effekt til fart og selv om veien krøller litt på seg er det enkelt å holde koken. Det er ikke lenge du kan holde full gass om gangen. Etter kun 5,9 sekunder er du farlige nær både spikring av paller og astronomiske bøter. For å få brukt effekten litt ukritisk må veien være veldig svingete og oversiktelig. Denne bilen er nok best på motorveier uten hastighetsbegrensinger. Vi merker at bilen bare vil mer og mer.

Med soltaket åpnet får du en passelig ekstradose med lyd inn i bilen. Motoren går opp på pallen sammen med Corvette og RS6 når det gjelder lyd.

På landeveien

Å kjøre S4 på normal vei gjør at du er konstant nervøs av den enkle grunn at den er så rask. Uten å bruke konstantfartsholderen er det veldig vanskelig å holde denne bilen under 100 kilometer timen. Det krever en nesten helt umennesklig viljestyrke, men det gikk da på et vis.

S4 er en bil som har særdeles gode kjøreegenskaper. Det bor mer ressurser her enn mange klarer å hente ut. Kjøreegenskapene er gode, men mangler litt for å kunne hamle opp med de beste. Med veigrepet i behold er det ikke noe problem å håndtere bilen, men når veigrepet og alle sikkerhetsmarginer er brukt opp skulle vi gjerne sittet bak rattet i en annen bil. Audien er fremtung og understyrer. Hvis vi skulle sammenligne med kongene av kjøregenskaper, BMW M3, Porsche 911 og Subaru WRX Sti ligger S4 et stykke bak, men til stasjonsvogn å være er det greit.

Lettkjørt

I forhold hardbarkede sportsbiler som kan være en utfordring i by, er S4 snill og lettkjørt. Lyskryssracing er en av nøkkelegenskapene til S4, men det går fint å kjøre med litt mindre gass også. Den progressive servoen fungerer veldig godt og gjør at den er lett på rattet i byen og tyngre på motorveien.

Mye av gleden med en S4 er selvfølgelig motoren, det brutale draget og utstrålingen. Det er også mye fint innvendig og vi hadde en godt ustyrt bil med mye luksus og utstyr.

Mer om det finner du her.