Motor og kjøreegenskaper

Bensinkrefter har sine klare fordeler, de er villige og bråker lite.


Men de trenger ofte mer fôr enn dieselhestene. Vi endte opp med et snittforbruk på 1,6 liter per mil, og det er faktisk ikke så ille. Vi la ikke bånd på oss for å holde forbruket nede. Ved landeveiskjøring er det mulig å redusere forbruket ned til rundt 1,3 liter per mil.

260 hestekrefter

0-100 km/t på 10 sekunder er kvikt for en lastebil. Expedition oppleves mer som kvikk enn ursterk til tross for et dreiemoment på voksne 474 Newtonmeter (Nm) ved 2.500 o/min. Hestekreftene kommer ilende til ved gasspådrag, og akselerasjonen er markert i de fleste hastigheter. I hastigheter over det som er tillatt i Norge gjør imidlertid luftmotstanden seg gjeldene og bilen oppleves om litt treg.

En firetrinns automatgirkasse skifter på amerikansk vis komfortabelt, men ikke spesielt kjapt. Vi trivdes best med å skru av overdrivefunksjonen ved kjøring på landevei av to grunner, den ene grunnen var at kreftene ble mer umiddelbart tilgjengelig og den andre grunnen var at grove fartsoverskridelser skjedde umerkbart i kupert landskap når bilen fikk trille som den ville i nedoverbakke.

Mer følsom

En liten revolusjon har funnet sted i forbindelse med modellskiftet, nå er det uavhengig fjæring og personbilaktig kjøreegenskaper som gjelder. Komforten er bedre, støynivået er bedre, og Expedition oppfører seg skikkelig under påkjenninger som harde oppbremsinger og unnamanøvre.


Ulempen er at terrengegenskapene reduseres litt, kortere fjæringsvei gjør det vanskeligere for hjulene å ha bakkekontakt i ulendt terreng. Vi tok flere runder i vår terrengløype, men standarddekkene som er ment for landevei gjorde at Expedition ikke ble satt ordentlig på prøve. Likevel kan vi slå fast at terrengegenskapene til en viss grad er ofret for å bedre kjøreegenskapene på vei.

Mer sikkerhet

Versjonen Ford tar inn til Norge er utstyrt med elektronisk stabilitetssystem (ESP), noe som er svært fornuftig på en så stor og tung bil som Expedition. Også god bremskapasitet og direkte styring gjør kritiske situasjoner enklere å håndtere, selv om godt over fem meter bil som veier minst 2,5 tonn alltid vil føles som en håndfull i vanskelige situasjoner.

En bryter på dashbordet gir deg fire valg med hensyn til fremdrift. Valgene er bakhjulsdrift, automatisk firehjulsdrift, konstant firehjulsdrift og konstant firehjulsdrift med låst senterdifferensial/lavgir. Ved det siste alternativet kobler det automatiske stabilitetssystemet ut.

Det nye fjæringsregimet har klare komfortfordeler, det kan du lese mer om her.