Motor og kjøreegenskaper

De gode og sportslige kjøreegenskapene har mer å gjøre med innstilling enn firehjulsdrift .


Subarus utviklere er enten veldig opptatt av, eller har fått streng beskjed om, at Legacy skal gi et sportslig inntrykk. Viktige elementer som vektbalanse og tyngdepunkt er mer som i en sportsbil enn en familiebefrakter i mellomklassen.

Motor videreutviklet

Effektøkningen på 13 hestekrefter fra forrige generasjon er ikke alt for merkbar, og motorkarakteristikken er endret. Nå inntreffer maksimalt dreiemoment ved 4.400 o/min, tidligere var momenttoppen ved 3.600 o/min. Bensinforbruket er redusert, og det kan være det er gjort endringer i den sammenheng som gjør at den nye motoren har litt svakere ytelser målt i akselerasjon. Legacy trenger nå 13,2 sekunder på å nå 100 km/t mot 12,2 sekunder i forrige utgave.

Det har nok vært viktig for Subaru at den spesielle boksermotoren deres viste litt mindre appetitt på drivstoff. Vi målte et gjennomsnittsforbruk på 0,91 l/mil som er noe høyt i forhold til konkurrentene. Forbrukstall fra fabrikk er oppgitt til 0,77 l/mil som er overraskende lavt tatt i betraktning at det er snakk om en bil med drift på alle fire og automatgir.

Presis

Styring og bremser er klart med på å gjøre Legacy til en fin samarbeidspartner på svingete vei. Særlig er god og følsom styring viktig fordi Legacy opererer nærmere grensen for veigrep enn det som er vanlig i familiebiler. Det svake understyringen er ikke problematisk, og du kan kjøre med et spesielt høyt driv på svingete veier. Svingeviljen og selvsikkerheten gjør at også passasjerer opplever tillit til kjøreegenskapene, og derfor ikke protesterer selv om farten i svingene er høyere enn vanlig.

Firehjulsdriften hjelper til på den måten at den stabiliserer bilen på vei inn og ut av svingene. Toliters utgaven av Legacy har ikke differensialbrems på bakakselen som i mange andre Subaru-modeller, og det er ikke godt å si om det var manglende motorkraft eller fravær av denne bremsen som gjorde denne bilen mindre villig til bakhjulsskrens enn det som vanlig er med Subaruer.

Ytterligere kjøreglede


Automatgir og sportslighet går mer sammen nå enn tidligere. Flere produsenter lager nå automatgirkasser som skifter raskt, og som i mange tilfeller kan hjelpe til med å øke kjøreeffektiviteten. Subarus firetrinns automatgirkasse er ikke blant de aller raskeste, men rask nok. Viktige elementer som mulighet for manuelle girvalg er på plass, og kanskje aller viktigst – girkassen tukler ikke med bilens balanse ved å overstyre de valgene du gjør. Morsomt er også indiktatoren i instrumentpanelet som ved hjelp av to piler viser om turtallet tillater opp- eller nedgiring.

En viss grad av stivhet i hjuloppheng er nødvendig for at det skal være interessant å hive bilen inn og ut av svinger. Nye Legacy er klart blant de stivere bilene i klassen, vi liker det slik – men noen kan nok føle at det går utover komforten.

Mangler stabilitetsprogram

Elektronisk stabilitetssystem er ikke tilgjengelig for denne modellen. Det er synd, for med det på plass ville Legacy vært en ideell bil for norske forhold. Vi mener stabilitetssystemer er en minstestandard i mellomklassen, og dette er faktisk vår alvorligste innvending mot Legacy.

En annen innvending som gjelder mer generelt for mange bilprodusenter, er at kun nærlyset er utstyrt med gassutladningslamper. Nærlyset er så mye sterkere enn fjernlyset at i praksis blir oppmerksomhetssonen foran bilen forkortet betydelig. Det er lettere å la øynene jobbe med inntrykk i godt lys. For de som kjører mye på landevei kan bli nødt til å montere ekstralys, noe som bør være unødvendig på moderne biler.

Mer om plass og komfort finner du her.