Motor og kjøreegenskaper

Renault Grand Espace er laget for å romme hele sju personer og for å være en skikkelig langturbil. Vi er derfor ikke overrasket over at Renault har prioritert komfort fremfor sportslige egenskaper.


Spesielt sportslig er Renault Grand Espace nemlig ikke. Den krenger ganske merkbart når svingene blir krappe og duver behagelig over landeveiens lange ujevnheter. Når man utfordrer bilen oppdager man raskt at den egentlig ikke er så glad i å svinge og at den reagerer med understyring ved brå rattutslag. Vi merket oss også at den 486 centimeter lange bilen ikke er spesielt vridningsstabil. Chassiet knaker og beveger seg ved hard svingkjøring og det er åpenbart at bilen foretrekker cruising fremfor hardkjør. Spesielt retningsstabil er Grand Espace heller ikke, vi opplevde ofte at den måtte gjetes, ikke minst der hjulspor preget asfalten.

Elektronikk hjelper til

Når det er sagt, bilens kjøreegenskaper er langt fra elendige. Blant momentene vi nevnte over er det først og fremst sporingen som irriterer. Det at bilen duver er egentlig ikke noe problem hvis det er komfort du er ute etter. Og det at bilen er en tydelig understyrer er ikke noe problem så lenge veien er tørr og man kjører noenlunde fornuftig. På vinterføre vil man få god hjelp av bilens elektroniske stabilitetsprogram (ESP) som raskt griper inn når det merker tendenser til understyring.

35 poeng hos Euro NCAP


Vi trivdes faktisk svært godt i Grand Espace. Man sitter høyt i denne bilen, som oppleves mer som stor og trygg enn klumpete. Bevisstheten om at Renault Espace fikk rekordsummen 35 poeng hos Euro NCAPs medvirker til at man føler seg godt tatt vare på.

Styringen er ganske fin, blant annet er den relativt tung og direkte i landeveishastighet. Justerbare midtarmlener og et lavt støynivå sørger for at komforten blir høy.

I byen kunne vi gjerne ønsket oss en bedre svingradius. Men en stor bakrute, parkeringssensorer og automatgir sørger for at kjøring i trange parkeringshus og lukeparkering ikke blir altfor slitsomt.

Skuffende girkasse


Vårt eksemplar var altså utrustet med automatgirkasse. Denne har fem trinn og et tidsriktig spor for "manuell giring". Vi lot oss imidlertid ikke imponere over denne girkassen. For det første har den åpenbart problemer med å takle dreiemomentet som skapes av dieselmotoren vårt eksemplar var utrustet med. I hvert fall er bilen særdeles treg fra stillestående - det varer og rekker før motorkreftene oversettes til akselerasjon. Renaults girkasse er treg ved kickdown og vi opplevde flere ganger at den produserte nøkkete girskift ved fullt gasspådrag.

Krefter forsvinner i girkassen

Med denne girkassen kom heller ikke Renaults dieselmotor helt til sin rett. Denne har et slagvolum på 2,2 liter og yter 150 hestekrefter ved 4.000 og 320 Nm ved 1.750 o/min. Dette ville vært et monster i en liten kombibil med manuell girkasse, men grunnet bilens høye vekt - 1,9 tonn - og den skuffende girkassen, blir motoren aldri noen stor opplevelse. Sterk er den, det er det ingen tvil om. Men fordi girkassen legger inn skiftet allerede ved 4.000 o/min blir det et veldig smalt register å spille på, noe som illustreres ved at førstegiret gir seg ved 45 kilometer i timen og andregiret i 70.

Lite støy


Det mest positive ved motoropplevelsen blir derfor at den har en myk gange og at den produserer lite støy. Som en kuriositet kan vi nevne at motoren produserer en morsom wastegatelyd når man går av gassen ved 2.000 omdreininger.

Stabil ved nødbremsing

Da vi testet nødbremsing med Espace opplevde vi noe rart. Bilen opptrådte fint og stabilt, men etter at hadde oppnådd full stopp og trykket på gasspedalen igjen, sto bilen helt stille. Etter å ha spekulert over om feilen skyldtes bremser, girkasse eller det elektroniske håndbrekket, klarte vi å rekonstruere problemet.

Forklaringen viste seg å være en kombinasjon av tre fenomener; liten plass til høyre for gasspedalen, liten avstand mellom gass- og bremsepedal - og førerens store sko. Vi hadde rett og slett uforvarende holdt inne bremsepedalen med venstre del av skoen samtidig som vi ga gass. Dette er ikke en alvorlig kritikk mot Renault Espace, men vi nevner fenomenet slik at andre med store sko skal slippe å oppleve dette i en kritisk situasjon.

Les mer om plass og komfort her.