Motor og kjøreegenskaper

Nye G3X Justy og Ignis SUV kjennetegnes ved kvikke motorer og flotte kjøreegenskaper.


Selv om Ignis/Justy-motoren har et slagvolum på beskjedne 1,3 liter, savnet vi aldri effekt. Den lille motoren er blant utrustet med 16 ventiler og variable ventiltider, noe som resulterer i 94 hestekrefter ved 6.000 o/min. Dette, i kombinasjon med en egenvekt på bare 1.005 kilo, sørger for at bilene oppleves som spreke. Motoren er en typisk turtallsmaskin og trives aller best i området mellom 4.000 og 6.500 o/min. Da produserer den lille rekkefireren et fint skyv noe som gjør det fullt mulig å gjennomføre forsvarlige forbikjøringer.

Ikke er motoren spesielt tørst heller. Vi målte et forbruk på henholdsvis 0,88 (Ignis) og 0,91 (Justy) liter per mil. Dette er bra, med tanke på at vår test inkluderte mange nedbremsinger med påfølgende hard akselerasjon.

Girkassen ikke like bra

Den manuelle femtrinns-kassen er ikke like bra som motoren. Det kan iblant være litt tungt å få spaken i trinn. Det må imidlertid nevnes at de to bilene hadde relativt få kilometer på baken og at girkassen sannsynligvis vil bli mer medgjørlig over tid.

Førstegiret gir seg ved 45 kilometer i timen og andregiret i 90, noe som er relativt normalt. I femtegir legger turtellernålen seg på 3.000 o/min i 100 km/t. Vi lot oss ikke plage nevneverdig over motorstøyen ved dette turtallet, men kunne av komforthensyn likevel ønsket oss et litt høyere femtegir.

Flotte kjøreegenskaper


Det som imponerer mest ved de to små-SUVene er kjøreegenskapene. Dette til tross for at de er satt opp med stiv bakaksel, noe de fleste bilprodusenter for lenge siden forlot til forhold for uavhengig bakhjulsoppheng.

Men den stive bakakselen klarte ikke å forhindre en ordentlig morsom kjøretur med de to bilene. Takket være firehjulsdriften understyrer de to bilene langt mindre enn ordinære forhjulsdrevne småbiler - de oppleves i stedet som overraskende nøytrale. Antydning til forhjulsskrens oppheves raskt ved gasspådrag og tendenser til overstyring oppheves greit ved motstyring.

Hjulopphenget sørger for at krenging ikke er noe stort problem og bilene oppleves som sportslige. God retningsstabilitet og bra veggrep sørger for at bilene samtidig oppleves som tillitvekkende.

Spretne

Fra et komfortsynspunkt kunne nok hjulopphenget ha vært litt mykere. Justy og Ignis blir litt spretne over ujevnhetene noe som kan bli litt slitsomt når langturen går på dårlig asfalt. Styringen fungerer bra på landeveien, men kunne med fordel vært enda litt mer servoassistert ved lukeparkering.

Viskositetskobling


Justy og Ignis er selvsagt ikke rendyrkede terrengbiler. Men i likhet med større og dyrere biler som Volvo XC90, BMW X5, Toyota RAV4 og Honda CR-V sørger firehjulsdrift og høy bakkeklaring for at de to små-SUVene har langt bedre fremkommelighet enn ordinære for- og bakhjulsdrevne biler. Firehjulsdriften er basert på en viskositetskobling, som tar med seg bakhjulene når det oppstår hastighetsforskjell mellom hjulparene. Dermed får man hjelp av firehjulsdrift når det trengs, ikke minst på vinterføre.

Trommelbremser bak

Bremseredskapen er ikke den mest imponerende, blant annet er bakbremsene av trommeltypen. Men bortsett fra at de trekker svakt til venstre ved nødbrems, opplevde vi bremsene som velfungerende og forutsigbare.

Les mer om plass og komfort her.