Motor og kjøreegenskaper

Med en 1,6-liters motor på 105 hestekrefter plasserer Mazda seg midt i klassen når det gjelder motorkraft.


Og til tross for størrelsen holder motoren til å gi Mazda 3 akselerasjon og toppfart omtrent som konkurrentene. Det viktigste i denne klassen er å ikke skille seg ut negativt, og Mazda treffer greit med denne motoren.

105 hestekrefter

Ved 6.000 o/min dukker maks effekt på 105 hestekrefter opp. Dreimomentet på 145 Newtonmeter (Nm) er på topp ved 4.000 o/min. Kreftene leveres jevnt fra bunnen av, og kreftene på topp lettbrukte. Vi opplevde motorlyden som en aning rå, men bilen vi kjørte var helt ny.

0-100 km/t er unnagjort på 11,0 sekunder, og en god stund etter det ender du opp med en toppfart på 182 km/t. I forbikjøringssituasjoner er det lett å lokke ut kreftene.

En femtrinns girkasse passer godt til norske hastigheter ved at femtegiret er brukbart på motorvei. I 100 km/t ligger turtellernålen på 3.100 o/min som er så nær dreiemomenttoppen at ikke bilen føles helt kraftløs i motbakker. Bensinforbruket er akseptabelt, fabrikken oppgir 0,72 l/mil – vi brukte 0,80 l/mil per mil på vår testrute.

Sportslig nok

Mazda 3 gir klare sportslige signaler, noe som ikke helt følges opp i kjøreopplevelsen. Styringen er presis nok men for lett, og girkassen er relativt kortsteget men ikke mekanisk sportslig. Likevel mener vi Mazda 3 er fast nok nok for de aller fleste, og hvis den hadde vært enda stivere ville den kanskje blitt uspiselig for store kjøpegrupper.

Kjøreegenskapene er imidlertid sportslige nok. Med et lite forbehold i og med at piggfrie vinterdekk formidlet kontaktet med underlaget, finner vi Mazda 3 morsom på svingete vei. Den svinger villig og har en forutsigbar oppførsel hvis den presses mot grensene.

Den utgaven vi kjørte hadde ikke elektronisk stabilitetssystem og heller ikke antispinn. Det er mulig å få som ekstrautstyr til 8.000 kroner. Selv om dette er en stiv pris vil vi anbefale et slikt system.

Lang


Det er lite negative effekter å spore av at Mazda 3 er klassens lengste, den virker like letthåndterlig som sine kortere klassekamerater. Hvis vi kjenner ordentlig etter er eneste forskjellen vi legger merke til at den kanskje oppfører seg noe roligere enn det som er vanlig på dumpete vei, den gir nesten litt storbilfølelse uten at negative effekter som vekt blir med.

Hvis vi ser på akselavstand er ikke den påfallende lang. 264 centimeter er klart blant de lengste i klassen, nye Golf har 258 centimeter, men forskjellen er mindre enn totallengden skulle tilsi.

Les mer om plass og komfort her.