Motor og kjøreegenskaper

109 dieselhestekrefter er bare akkurat nok til å ha flyt i kjøringen med en bil som veier over 1.700 kilo.


Den nye dieselmotoren er en sterk toliter med godt dreiemoment. Likevel sørger vekten for at jobben blir en utfordring, vi målte et forbruk på 0,89 l/mil og oppgitt forbruk er også litt høyere enn konkurrentene. Det bør nevnes at konkurrentene er en god del mindre og lettere.

Lydvariasjoner

På motorveien triller du av gårde i femtegir på 2.300 o/min når hastigheten e 100 km/t. Da er du faktisk kun 55 km/t unna toppfarten og det merkes at det ikke er mye flere krefter på lager Likevel føles ikke bilen direkte undermotorisert, et godt dreiemoment på 270 Newtonmeter (Nm) ved 1.750 o/min sørger for kraftreserven.

I de laveste turtallsområdene dukker den karakteristiske dieselmotorlyden opp, og rundt toppeffekten på 109 hestekrefter ved 4.000 o/min støyer det også ganske bra. Midt i mellom derimot, er lyden behagelig, og lydnivået ved vanlig landeveiskjøring er akseptabelt.

På ramme

Blant dagens utvalg av SUVer skiller XL-7 seg ut som én med seriøse ambisjoner i terrenget. Den er bygget på en stålramme som sørger for minimalt med vridninger, og den har lavgirserie for krypkjøring i terreng. Lavgirserien sørger også for at XL-7 blir en råsterk partner når båten skal opp av vannet.

Ulempen med en rammekonstruksjon er at det blir en tydelig formidling av veiunderlaget, noe passasjerene merker godtPå vanlig vei er XL-7 med sin lange akselavstand mykt og behagelig fjæret, men skarpe ujevnheter på dårlig vei formidles opp i setene. Den stive bakakslingen gjør også sitt til å redusere komforten.

Ur-typen


Firehjulsdriften er av ur-typen med bakhjulsdrift i utgangspunktet, og innkobling av firehjulsdrift via en spak. Samme spak brukes også til å velge lavgir. Det er ingen former for antispinn eller stabilitetssystem på XL-7.

Dette et system med fordeler og ulemper. Mange synes det er greit å få firehjulsdrift gjennom et aktivt valg, og det er til vanlig triveligere og mer økonomisk å kjøre med bakhjulsdrift. Ulempen er at XL-7 er trimmet for bakhjulsdrift og blir tungkjørt med firehjulsdrift. Du merker det på styringen, og du vil også merke en større treghet i bilens bevegelser. På glatt underlag fungerer firehjulsdriften godt, og hjelper godt til å øke veigrepet.

Skikkelig

På veien oppfører XL-7 seg skikkelig med trygge forutsigbare kjøreegenskaper. Går det for fort i svingene protesterer forhjulene først, og til tross for at bilen er relativt smal og lang oppfører den seg rolig ved harde nedbremsinger.

Styringen er best når XL-7 kun har drift på bakhjulene. En lettsjaltet femtrinns girkasse gjør også sitt til at det er mulig å trives bak rattet.

Mer om plass og komfort finner du her.