Motor og kjøreegenskaper

Motorer med 1,6-liters slagvolum pleier vanligvis ikke å gi den helt store kjøreopplevelsen. Her overrasket Golf positivt.


Golf Sportline er tilgjengelig med åtte forskjellige motorer. Med bensindrift kan du velge mellom 75, 90, 102, 115 eller 150 hestekrefter. Med dieseldrift finnes det 75, 105 og 140 hestekrefter. Vi har kjørt 1,6-literen med 115 hestekrefter, en motor som passer bilen veldig godt.

Sterk og smidig

Motoren er ny og har direkte innsprøytning (FSI). Den trekker villig og har mer enn nok krefter til daglig bruk. Flere vil nok til og med klare seg med mindre effekt. Som et alternativ finnes det også en direkte innsprøytet 1,4-liter med 90 hestekrefter. Det vil i så fall spare deg for 25.000 kroner.

Effekten er 115 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og dreiemomentet er 155 newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Dette i kombinasjon med en lettsjaltet sekstrinns girkasse gjorde Golfen til et forholdsvis sportslig bekjentskap. Husk at GTI-modellen av
Golf 3 kun hadde 115 hestekrefter fra en gammel toliters motor. Testbilen klarer 0 til 100 kilometer i timen på 10,8 sekunder.

Sportline

Sportline gjør at bilen minner en del om en GTI. På sportline er understellet senket med cirka 15 millimeter og bilen er utstyrt med stivere fjærer og dempere. Den sitter godt på veien og krenger lite. Understellet er veldig likt det som sitter i A3 og har ingen store nykker. Presser du bilen hardt reagerer den med kontrollert understyring.

Vellykket styring

Volkswagen er en av de som har fått til sin elektrohydrauliske styring. En del andre produsenter som også har forsøkt på dette har ikke kommet like langt som VW. Testbilen var lett på rattet når vi kjørte sakte i byen og styringen var tung og presis på motorveien. Den var også veldig retningsstabil.

Vi ble begeistret for det Golfen har fått under skallet. Mer om plass og komfort finner du her.