Motor og kjøreegenskaper

Det er lett å oppføre seg rampete med så mye krefter og letthåndterlige kjøreegenskaper.


Det er tvilsomt om en fordeling mellom for- og bakaksel på 32/68 er det mest effektive for takle svingete småveier, men det er klart blant det morsomste. I forhold til en bakhjulsdrevet bil har du bedre styrevner fordi det tross alt ender opp litt krefter hos forhjulene, men det er ikke nødvendig å operere så nært grenselandet for veigrep som du er nødt til i de mer rallyaktige bilene med firehjulsdrift.

Et annet inntrykk

330 Xd gir et litt annet inntrykk enn resten av bilene i 3-serien. Den er tung på rattet på grunn av firehjulsdriften, og den virker litt tyngre på mange vis. Bremsene er effektive nok, men det virker som de har mer å jobbe med. Den er antakelig raskere gjennom svingene, men litt vanskeligere å balansere. Og til slutt er responsen litt tregere.

Likevel er ikke vi i tvil om at Xen på bakluken er å foretrekke. Stabiliteten under normal kjøring er nevnt tidligere, et annet stort pluss er fremkommeligheten. En annen faktor er at dette er en typisk bil å vokse med, en bil som vil gi kjøreglede over tid.

200-klubben

Volkswagen har sin V10 TDI-motor som leverer hele 313 hestekrefter, hos Mercedes-Benz passerer alt over 3-liter diesel 200-merket, og BMW kan levere mer enn 200 dieselkrefter i 3-serie, 5-serie, X5 og 7-serie. Det er i en eksklusiv gruppe biler vi finner 330 Xd, og med unntak av kupeutgaven av C-klasse er det også den minste.


Det er med andre ord realt med krefter, 204 hestekrefter ved 4.000 o/min og 410 Newtonmeter (Nm) ved 1.500 o/min. Dette serveres via en femtrinns automatgirkasse som tidvis sliter litt med å holde styr på kreftene. Vår største innvending er at den ikke låser seg i gir i manuell posisjon.

Spranget i utveksling er mellom tredje og fjerde gir, tredje gir i 100 km/t innebærer et turtall på nesten 4.000 o/min, 1.500 o/min høyere enn tilsvarende hastighet i fjerdegir. Forskjellen mellom fjerde og femte er rundt 500 o/min. Forbruket målte vi til 0,87 l/mil, fabrikken oppgir et forbruk på 0,89 l/mil ved blandet kjøring, og begge deler er akseptabelt for en bil med de kraftressursene BMW 330 XdA besitter.

Sportslig

BMW 330 XdA er noe av det sportsligste som benytter diesel som drivstoff. Sitteposisjonen er lav, tyngdepunktet er lavt og understellet er dimensjonert for store påkjenninger. Du må like det sportslige for å trives med denne bilen, men den tilbyr i tillegg også på god komfort. Det er relativt stille i kupeen, og etter at motoren er varmet opp er det lite sjenerende støy fra andre siden av torpedoveggen.

Vi kjørte bilen på piggfrie vinterdekk som ikke ga full uttelling for kjøreegenskapene, typisk for effektsterke biler med firehjulsdrift er at det er vanskelig å finne gode vinterdekk.

En ikke beskjeden pris, og stor motor sørger at det ikke er alt for mange konkurrenter. Det kan du lese mer om her.