Motor og kjøreegenskaper

Sport-emblemet på testbilen er riktigere for kjøreegenskapene enn for motoren.


Selv om motoren våkner til liv ved 3.500 o/min er det først og fremst på styrke og fleksibilitet den hevder seg. Kjøregenskapene derimot er klart på den sportlige siden, og kanskje litt vel sportslige for en hverdagssliter.

Sport og familie

Du skal virkelig sette pris på sider ved sportslig bilkjøring som ikke er alt for vanlig. Motorkraften er ikke stor nok til å gi sportsfølelse på noe vis, men kjøregenskapene er på plass. Vi har stor glede av å la motorsterke BMWer og Audier rase fra oss på rettstrekkene for så å være rett bak dem i utgangen av hver sving. Kjøregenskapene og svingeviljen i Sport-utgaven av Mistubishi Lancer tåler nemlig det.

Den gleden vi har av å erte medtrafikanter reduseres en god del på grunn av manglende komfort. Sport-utgaven er senket, har stivere fjærer og lavere profil på dekkene. Særlig den lavere dekkprofilen stjeler mye komfort, og det er ikke mange ujevnheter i veien som passerer upåaktet. Antakelig vil de fleste være tjent med den økte komforten som sannsynligvis er å finne i de vanlige utgavene av Lancer.

Solid

Bremser og girkasse fungerer godt i Lancer, og særlig bremsene skiller seg ut som lettdoserte og presise. Vi mener alle biler bør ha elektronisk stabiliseringsprogram (ESP), men det er dessverre ikke tilgjengelig for Lancer. Konkurrenter som Toyota Corolla, Volkswagen Golf og Peugeot 307 har dette sikkerhetsutstyret tilgjengelig. Utover de sportslige elementene som var i bilen vi hadde på test, er Lancer en kompaktklassebil med solide og forutsigbare kjøreegenskaper.

Les mer om plass og komfort her.