Motor og kjøreegenskaper

Etter en uke med Volvo S80 AWD har vi fått det bekreftet nok en gang - elektronisk styrt Haldex fungerer svært godt.


Det finnes i dag et forvirrende stort antall firehjulsdrift-systemer på markedet. Noen av systemene gir kontinuerlig firehjulsdrift, mens andre kobler inn bakhjulene etter behov. Volvo har valgt å satse på et av sistnevnte systemer, nemlig svenske Haldex. Haldex-koblingen støttes av elektronikk, som melder fra til koblingen så snart det oppstår hastighetsforskjell mellom drivhjulene og bakhjulene. Dermed kobler Haldex-systemet inn og bakhjulene blir med på leken.

Fungerer godt

Dette høres greit ut på papiret - og fungerer faktisk like greit i virkeligheten. Vi klarte knapt å registrere tiden det tar fra hjulspinn oppstår til bakhjulene er med. Det betyr at bilen i praksis oppleves som om den har konstant firehjulsdrift.

Hvis du i også lar antispinn-systemet være aktivert, brukes i tillegg bremser og motorkutt for å forhindre hjulspinn. Dette, i kombinasjon med firehjulsdriften, resulterer i svært god fremkommelighet. Selv på svært glatt underlag evner bilen å frembringe imponerende akselerasjon. Ja, vi antar faktisk at Volvo S80 2.5 T AWD akselererer like godt på glatt snøføre som den forhjulsdrevne utgaven klarer på våt asfalt.

Ingen sportsbil


Noen sportsbil er imidlertid S80 ikke. Til det er bilen for stor og tung, styringen for dvask og oppsettet for mykt. Selv om fremdriften imponerer, merker man godt at S80 i første rekke er en komfort-maskin når svingene blir tette og glatte.

Er du tøff, er det imidlertid fullt mulig å ha det gøy med S80. Firehjulsdriften sørger nemlig for at du kan oppheve forhjulsskrens med gasspådrag. Man skal imidlertid huske at bremsestrekningen blir like lang med firehjulsdrift som med forhjulsdrift - og at tunge biler krever lange bremsestrekninger på glatt føre.

Stabil ved nødbrems

Når det er sagt, skal det også sies at bilens bremseredskap er svært god. Bilen oppfører seg eksemplarisk ved nødbrems, både på rettstrekninger og i sving. Bilen opptrer stabilt, også når underlaget er ujevnt. S80 2.5 T AWD har utrolig nok ikke elektronisk stabilitetsprogram som standardutstyr. Men for 3.500 kroner får du denne fantastiske teknologien, som på Volvo-språket kalles DSTC. Dette kan ikke kobles ut, og forhindrer effektivt de største utskeielsene.

Kraftoverskudd


Den 2,5 liter store, turbomatede rekkefemmeren gjør en god jobb. De 210 hestekreftene er på plass allerede ved 5.000 o/min, men minst like viktig er det at maksimalt dreiemoment, 320 Nm, er på plass allerede ved 1.500 o/min. Resultatet er en god opplevelse av kraftoverskudd og et heftig skyv i alle hastigheter. Selv med automatgir og firehjulstrekk klarer bilen øvelsen 0 til 100 på bare 7,9 sekunder.

Automatkasse standard

AWD leveres kun i kombinasjon med automatgirkasse, noe som kanskje er like greit. Svært få kjøpere av luskus-sedaner i denne prisklassen velger frivillig manuell girkasse. Mercedes-Benz E-klasse er for eksempel ikke tilgjengelig med manuell girkasse her i landet overhodet.

Ikke spesielt rask

Nå er ikke Volvos femtrinns-automat like imponerende som den vi finner i E-klasse. Kassen er blant annet tregere, både ved opp og nedgiring. Men hvis det er komfort du er ute etter, holder girkassen mål. Skiftene er både myke og behagelige.

Førstegiret er først tomt ved 65 kilometer i timen, mens andregiret strekker seg helt til 105, noe som er en medvirkende årsak til den gode 0-100-tiden. I femtegir legger turtallet seg pent på 1.900 o/min i 100 kilometer i timen, noe som i praksis vil si fravær av motorstøy.

Negativt, positivt og rart


Vi tar oss også tid til å nevne et negativt, et positivt og et rart element ved girkassen. Det negative er at den ukompliserte sjaltegaten ikke har en løsning for at girspaken skal stoppe i drive. Dermed må man titte ned - eller bruke displayet i instrumentene - for å finne ut om man har truffet drive, eller om man kanskje har truffet fjerde- eller tredjegiret.

Det rare er at sjaltegaten kun har fire posisjoner; D (drive), 4, 3 og L (Low). Det er altså ikke mulig å velge mellom første og andre gir, som begge er skjult under L-betegnelsen.

Det positive er at girkassen lar deg bestemme når du girer manuelt, i hvert fall oppad. Når du velger L, kan du presse motoren helt opp på rødmerkingen uten at den girer opp, noe som er relativt uvanlig. Girkassen blir i trinn og overlater altså til føreren å bestemme hvor hardt motoren skal presses. Nedad får du imidlertid ikke bestemme - kassen gjennomfører nedgiring ved kickdown, uansett hvilket trinn du har valgt.

Ryddig interiør

Volvo S80 har to ekstremt behagelig forseter og et uvanlig ryddig og oversiktlig interiør. Mer om S80-interiøret finner du i tidligere tester.

Mer om konkurrentene og vår konklusjon finner du her.