Motor og kjøreegenskaper

Hadde den ikke hatt et D-CAT-merke på bakluken og en D-CAT-knapp i midtkonsollen, ville vi trodd vi kjørte rundt i en vanlig Avensis D4-D.


Avensis D-CAT er like sterk, like rask og like stillegående som den mer ordinære Avensis D4-D. I praksis er det kun tre negative elementer knyttet til D-CAT; krav til drivstoff med lavt svovelinnhold, et par prosent høyere drivstoff-forbruk (ifølge Toyota) og noen tusenlapper høyere innkjøpspris.

Det første punktet er ikke noe problem her i landet - norsk diesel har ifølge Toyota lavt nok svovelinnhold til at D-CAT-katalysatoren kan fungere perfekt. Og skal du på ferie til Øst-Europa er heller ikke dette noe problem. Da er det bare å trykke på D-CAT-knappen i midtkonsollen, og katalysatoren kompenserer for det økte svovelinnholdet i drivstoffet.

200 kroner i året

Hvis Toyota har rett i at drivstoff-forbruket kun øker med et par prosent, er heller ikke dette noe stort problem. En Avensis D4-D klarer seg med 0,58 liter drivstoff per mil, noe som betyr at Avensis D-CAT skal klare seg med drøye 0,59. Hvis du kjører 16.000 kilometer i året, vil det ekstra forbruket begrense seg til 18,5 liter i året, eller snaue 200 kroner.

6.000-7.000 kroner

REN 1: Etter ett minutt på 3.000 o/min er snøen like hvit. Vis mer


Det som imidlertid kan bli et problem for Avensis D-CAT, er den høyere innkjøpsprisen. Den norske Toyota-importøren har foreløpig ikke regnet ut nøyaktig hvor mye dyrere D-CAT vil bli, men regner med at den vil koste 6-7.000 kroner mer enn en ordinær D-4D.

Det er synd. Det er nemlig fortsatt slik at de færreste er villige til å betale særlig mye for å være miljøvennlige. Dermed tror vi nok at de fleste vil velge en ordinær D4-D fremfor en D-CAT.

0,002 gram

Men den som er villig til å betale litt for miljøet, kan skryte av å kjøre rundt i verdens mest miljøvennlige dieselbil. Avensis D-CAT slipper nemlig kun ut 0,002 gram partikler per kilometer og ligger dermed milevidt under EU4-kravet på 0,025 gram. Avensis D4-D slipper ut 0,022 gram partikler.

I tillegg kutter katalysatoren NOx-utslippet fra 0,21 gram per kilometer (D4-D) til 0,11 gram.

Hvit snø

Det er ikke bare på papiret at D-CAT-motoren er ren. Vi gjennomførte nemlig to "eksperimenter" på egen hånd. Først lot vi motoren gå på tomgang og holdt en hvit serviett foran eksosrøret i et drøyt minutt. Resultet: Servietten var like hvit. Deretter plasserte vi eksosrøret over kritthvit nysnø og kjørte motoren på 3.000 o/min i ett minutt. Resultat: Snøen var like hvit. Prøv det samme med en ordinær dieselmotor og du vil forstå hvor imponerende D-CAT-motoren er.

Som en vanlig D4-D

REN 2: Etter ett minutt foran eksosrøret er servietten like hvit. Vis mer


Hvordan oppleves så motoren i praksis. Jo, akkurat som en ordinær D4-D-motor. Det betyr at den trekker godt fra lave turtall og at den leverer et brukbart skyv i området 1.800 til 4.000 omdreininger. Over 4.000 omdreininger har motoren lite å gi, og det er ingen vits i å dra motoren opp mot rødmerkingen ved 5.000 o/min. Selv om man hører at man har en dieselmotor foran torpedoveggen, er Toyota-dieselen relativt stillegående opp til 3.000 omdreininger. Over 3.000 omdreininger blir motoren relativt bråkete. I tillegg skapes en del vibrasjoner, noe som i sin tur skaper en del dissonans i kupeen. Ved landeveiskjøring er imidlertid ikke støy noe problem. I femtegir legger turtallet seg pent på 2.000 o/min i 100 kilometer i timen, noe som i praksis betyr fravær av motorstøy.

Dieselvarmer som standardutstyr


Sett fra norsk ståsted, er alle moderne dieselmotorer belemret med et stort problem - de bruker lang tid på å oppnå driftstemperatur. De moderne dieselmotorene arbeider nemlig så effektivt og ved så lav arbeidstemperatur at det produseres svært lite overskuddsvarme. Resultatet er blant annet at motorene bruker lang tid på å produsere nok overskuddsvarme til å varme opp kupeen.

Dette problemet kan løses ved å montere en tilleggsvarmer, for eksempel en Webasto eller en Eberspächer, og det er nettopp dette Toyota har gjort. Eberspächer tilleggsvarmer er standardutstyr i både Avensis D4-D og Avensis D-CAT. Og dette er viktig ekstrautstyr. Det er nemlig langt fra alle dieselbiler som leveres med tilleggsvarmer, som ofte koster opp mot 20.000 kroner som ekstrautstyr.

Invertert klimaanlegg


Vårt testeksemplar hadde imidlertid tyske spesifikasjoner, og manglet dermed dieselvarmer. I stedet er de tyske utgavene utrustet med en spesiell løsning, kalt hot gas powerheater. Denne teknologien innebærer at klimaanlegget i en periode kjøres "baklengs" og dermed brukes til å produsere varme, på samme måte som en varmepumpe.

Dette fungerer godt, i den forstand at vi relativt raskt fikk varme i kupeen. Men det inverterte klimaanlegget hjelper ikke motoren, som brukte svært lang tid på å oppnå driftstemperatur. Det er derfor positivt at den norske Toyota-importøren har valgt å satse på en egen dieselvarmer i stedet.

Er Toyota Avensis D-CAT verdt å vente på. Les vår konklusjon her.