Motor og kjøreegenskaper

Vi liker motoren som har nok av alt, men automatgirkassen ble vi ikke helt dus med.


Automatgirkassen stjeler 1,5 sekunder i akselerasjonstid fra 0-100 km/t. Det er for mye, og man merker at den skifter tregt. Vi tror kanskje det hadde hjulpet å gå fra fem- til sekstrinns-automatgirkasse for å få bedre hekt på hestekreftene når de dukker opp. Vi skulle svært gjerne ha testet bilen med manuell girkasse, den klarer 0-100 km/t på 7,5 sekunder. 9-3 Aero leveres med 5-trinns manuell girkasse som standard, men for 5.000 kroner ekstra kan man få en 6-trinns variant.

Det er også positive ting å si om automatgirkassen, den låser oppover hvis du velger gir manuelt og skiftene er komfortable ved vanlig kjøring. På testbilen var det to knapper for opp- og nedskift på rattet som fungerte godt. Når knappene først er der, skulle vi ønske oss en tilsvarende løsning som for eksempel Volkswagen har - der det er mulig å gire ned før en sving selv om girvelgeren står i automatmodus.

Turbo

9-3 Aero har fortsatt litt turbo-villskap i seg, men ikke mer enn at det for det meste sjarmerer. Etter litt somling bygger turbotrykket seg opp, og akselerasjonen fra lave turtall er svært bra. Når så hestkreftene kommer fra rundt 4.000 o/min oppleves bilen som svært ivrig, en form for ivrig du aldri får i dreiemomentsterke dieselbiler. I kombinasjonen sterk og sprek kan 9-3 Aero konkurrere med mye større V6-motorer.

Den lille nølingen med å levere kreftene kan oppleves som stusselig gassrespons, og særlig når det er svært glatt kan det være vanskelig å porsjonere kreftene. Etter mange mil ble det etter hvert en vane å holde igjen litt, og dette er et område der biler uten turbo har et fortrinn.

Toppeffekten på 210 hestekrefter er ved 5.500 o/min. Det som skiller 2-literen fra de fleste andre er dreiemomentet, hele 300 Newtometer (Nm) fra 2.500 o/min er til disposisjon. Samarbeidet mellom dreiemomentet og hestekreftene fungerer godt.

Ut på tur


Vi har hatt lange etapper på vinterveier, og 9-3 Aero overbevisste med gode kjøreegenskaper som heller mot det sportslige. For eksempel er marginene små, men tilstede, og responsen effektiv nok til å operere med så små marginer. Typisk for sportslige biler på glatte vinterveier er at man blir overrasket over dårlig bremsegrep fordi man blir litt lurt av det gode styregrepet. Da hjelper det at tilbakemeldingene gjennom rattet er gode.

Styringen er direkte, litt tung, men oppleves som presis. Og de rundene med bremsing vi fikk på noenlunde tørr asfalt ga ett godt inntrykk. Også det elektroniske stabilitetssystemet, som fikk vist seg frem på vinterveier, fungerte godt.

Mer om plass og komfort finner du i testen av 9-3 2.0t.

Les mer om hvordan 9-3 Aero klarer seg mot konkurrentene her.