Motor og kjøreegenskaper

Moderne dieselmotorer er både gjerrige, kvikke, sterke og støysvake. Opels DTI-motor er dessverre bare gjerrig.


Akselerasjonstider er ikke nødvendigvis avgjørende for hvordan en motor oppleves i virkeligheten. Motorens såkalte fleksibilitet vil i hverdagen være minst like viktig som evnen til å bringe bilen opp i 100 kilometer i timen.

Så selv om Meriva 1.7 DTI på papiret bruker 17 sekunder på øvelsen 0 til 100, ville ikke dette nødvendigvis vært ensbetydende med at motoren gjør en dårlig jobb. Men i dette tilfellet er det faktisk det. Den gamle 1,7-literen er rett og slett for svak, noe som blir klart når vi kikker på fleksibilitetstallene. Meriva 1.7 DTI bruker 18 sekunder fra 80 til 120 kilometer i timen i 5. gir, noe som faktisk er slappere enn det den svakeste bensinmotoren presterer.

Forbikjøring vanskelig

I praksis betyr dette rett og slett at bilen er treg. Ikke bare ved akselerasjon fra stillestående, men også ved gasspådrag fra høyere hastigheter. Det betyr blant annet at du må ha svært god oversikt hvis det skal være aktuelt å gjennomføre forbikjøringer. Det betyr også at du må utnytte akselersjonsfelter for alt de er verdt.

Smalt register


Motoren produserer maksimalt dreiemoment, 165 Nm, ved 1.800 o/min og oppleves som sterkest i området 1.500 til 2.500 o/min. Farten øker riktignok også over 2.500 o/min, men fartsmåleren beveger seg sakte og det føles som om motoren mistrives når man nærmer seg 3.500 o/min. Over 3.500 o/min produserer motoren påtagelige støymengder og formelig trygler om slippe mer turtall. Til tross for at turtelleren først er rødmerket ved 5.000 o/min, føles det derfor naturlig å gire allerede ved rundt 3.000 o/min. Dette gir et svært smalt register å spille på.

Knatrer

Fordi Meriva er godt støyisolert og fordi turtellernålen legger seg på 2.600 o/min i 100 kilometer i timen, blir aldri motorstøy noe stort problem i norske hastigheter. Men naboen vil aldri være i tvil om at bilen din har dieselmotor. Knatrelydene fra den gamle 1,7-literen er nemlig godt hørbare for den som befinner seg utenfor bilen.

Selv om Meriva faktisk har en tilleggsvarmer, er varmeproduksjon et problem. Når gradestokken viser kuldegrader tar det relativt lang tid før kupeen varmes opp - og enda lengre tid før motoren oppnår driftstemperatur.

0,54 liter per mil


Men én positiv egenskap har motoren - den bruker lite drivstoff. 75-hesteren klarer seg på 0,54 liter per mil ved blandet kjøring, noe som er imponerende sammenlignet med en bensinmotor. Sammenligner vi med andre dieselmotorer, derimot, er ikke dette tallet oppsiktsvekkende - snarere gjennomsnittlig.

Flott på vinterføre

Vi har tidligere gitt grundige beskrivelser av Merivas kjøreegenskaper. Men fordi dette var første gang vi testet Meriva på vinterføre, tar vi med noen ord om kjøreegenskaper også denne gangen. For selv om vi fra før var klar over at Meriva kan skilte med både gode og trygge egenskaper på asfalt, lot vi oss imponere over hvor godt den lille fleksibilen kjører på glatte vinterveier.

Godt balansert

Meriva oppleves nemlig som uvanlig godt balansert. Det skal svært mye til før bilen understyrer, både med og uten gasspådrag, noe som betyr at man kan holde uvanlig høy hastighet i glatte svinger. Det skal enda mer til før Meriva slipper med bakhjulene. Vi måtte i hvert fall ratte og herje svært mye med bilen for å finne ut av hvordan den opptrer ved bakhjulsskrens, for ikke å snakke om firehjulsskrens. Men når bilen omsider slipper, er forsiktig motstyring alt som skal til. Så er Meriva tilbake på skinner.

Gode Continental-dekk


En del av æren for denne oppførselen må selvsagt gå til dekkene, som i dette tilfellet var av typen Continental Viking Contact 3. Men en minst like stor del av æren må gå til Opel-ingeniørene som står ansvarlig for sporvidde, akselavstand, hjuloppheng og vektfordeling.

Oppførselen ved bremsing er like tillitvekkende. Meriva, som er utrustet med skivebremser rund baut, opptrer forbilledlig stabilt ved nødbremsing, både på sletter og i sving.

Gir kjøreglede

Dette betyr ikke bare at Meriva er en trygg og forutsigbar bil, men også at den svakt motoriserte forhjulstrekkeren leverer overraskende mye kjøreglede - i hvert fall på vinterføre. Vi begynte faktisk å fantasere over hvordan Meriva ville være med firehjulsdrift og 100 hester til under panseret.

Vi konkluderer også med at Meriva er blant de bilene som klarer seg best uten elektronisk stabilitetsprogram (ESP), selv om vi selvsagt alltid anbefaler ESP. ESP koster Meriva-kunden 4.500 kr.

Men vi har ikke glemt at vi lovte å fortelle deg hvilken Meriva-motor du bør satse på. Svaret finner du her.