Motor og kjøreegenskaper

Nissan X-Trail dCi er ikke bare sterk, seig og rask. Den har i tillegg en sivilisert gange. 6-trinns-kassen medvirker til at det er lett å bli glad i denne bilen.


Vi regnet med at X-Trail dCi skulle være både sterk og rask. Men ikke rask. For denne bilen, som oppleves som så stor og så trygg at den gir Range Rover-assosiasjoner, klarer faktisk 0 til 100 på 11,5 sekunder. Dette er faktisk bare 2 tideler mer enn det X-Trail med 2,0-liters bensinmotor trenger.

Til sammenligning bør det også nevnes at RAV4 D-4D, som er en betydelig mindre og lettere bil, bruker 12,1 sekunder. For ikke å snakke om Freelander 2.0 TD, som trenger 14,4 sekunder på samme øvelse.

Toppfarten er det heller ikke noe å si på. X-Trail dCi gjør 180 kilometer i timen og er dermed 3 km/t raskere enn sin bensinslektning. RAV4 stanser ved 170 og Freelander ved 164 kilometer i timen.

Talende tall


Det er sjeldent vi legger vekt på toppfart i våre tester. Årsaken til at vi denne gangen gjør et unntak, er at de overnevnte tallene sier noe om hvor sterk X-Trail dCi faktisk er. Hvis du tar deg en titt på X-Trail vil du raskt se at dette ikke er noe aerodynamisk underverk. At den store og tunge bilen likevel er så rask som den er, sier mye om den flotte motoren Nissan har utviklet.

For det er faktisk Nissan som har laget motoren, og ikke samarbeidspartnere Renault, som vi mistenkte. Motoren, som har et slagvolum på 2.184 kubikkcentimeter er altså utviklet og produsert i Japan. Dette i likhet med bilen, som kun lages på Nissans japanske fabrikker. Dermed skulle det være liten fare for kvalitetsproblemer.

Sivilisert motor


Men hvordan oppleves motoren i praksis? Jo, det første vi la merke til at den har en sivilisert gange, noe som betyr at den produserer relativt lite støy og vibrasjoner. Ved lavere turtall er motorstøyen knapt hørbar inne i kupeen og motorrommet er såpass godt isolert at man heller ikke plager omgivelsene spesielt mye. Det er også få vibrasjoner som forplanter seg inn i kupeen. Man kjenner det såvidt i seteryggen og man ser det i lysspillet på panseret, men bortsett fra dette er ikke mye som minner deg om at du faktisk kjører diesel.

Fjerdegir i 40 km/t

Det neste du vil legge merke til, er at motoren er svært sterk. For eksempel trenger den ikke mer enn 1.500 o/min for å produsere fartsøkning i oppoverbakker. Og fordi girkassen er drevet slik som den er, betyr dette at du kan bruke fjerdegiret helt ned mot 40 kilometer i timen uten fare for kveling.

Deilig skyv

Når turteller-nålen nærmer seg 2.000 o/min produserer motoren et deilig skyv. Og i motsetning til mange andre dieselmotorer, så avtar ikke skyvet så snart du passerer 2.500 o/min. Nei, her skyves man godt tilbake i seteryggen hele veien opp til rødmerkingen ved 4.900 o/min. Dette er ikke unikt, det finnes i dag også andre dieselmotorer med brede effektregistre. Likevel er denne egenskapen fortsatt så lite utbredt at kraftkilden plasserer seg trygt i dieselmotorenes eliteserie.

Svært fleksibel


Vi har allerede nevnt at X-Trail dCi klarer 0 til 100 på 11,5 sekunder. Dette er bra. Men det som er mye mer interessant, er at motoren er så sterk i høye hastigheter. For eksempel er akselerasjon fra 60 til 100 kilometer i timen en fornøyelse med denne bilen.

Forbikjøringer kan være litt skummelt med en del dieselbiler, fordi mange dieselmotorer har så smale effektregistre å spille på. Dermed risikerer man å måtte gire både to og tre ganger i sammenheng med en forbikjøring, da man egentlig burde bruke hele hjernekapasiteten på å følge med på veien. Fordi X-Trail dCi trekker så sterkt i hele registeret, er den minst like godt egnet til forbikjøring som sin bensindrevne slektning.

Artig lydbilde

Vi tar også med et par setninger om motorens lydbilde, fordi det er så spesielt. I utgangspunktet produserer nemlig motoren et uvanlig mykt og behagelig lydbilde fra 0 til 3.500 o/min. Når 3.500 o/min passeres, endrer lydbildet imidlertid karakteristikk, og blir mye hardere og mer knatrete. Det spesielle er imidlertid at dette harde og knatrete lydbildet også oppstår i det man passerer 2.500 o/min, før det forsvinner - like fort som det oppsto. Vi synes dette var sjarmerende, men andre kan kanskje finne dette taktskiftet irriterende.

Tilleggsvarmer ekstrautstyr

Vårt testeksemplar var utrustet med en tilleggsvarmer, som er ekstrautstyr (17.500 kroner). Vi vet derfor ikke hvor lang tid motoren vanligvis bruker på å oppnå driftstemperatur. Men med tanke på at slagvolumet er på hele 2,2 liter, antar vi at kupévarme er et mindre problem i X-Trail enn i mange andre dieseldrevne biler.

6-trinns kasse


Velger du X-Trail dCi, får du en fin, manuell 6-trinnskasse på kjøpet. Denne sportslige girkassen er både presis og lettsjaltet. Reversen kunne etter vårt syn gjerne vært plassert til venstre for førstegiret, i stedet for til høyre for sjettegiret. Vi prøvde nemlig å rygge i sjettegir et par ganger. Men etter noen timer kjøring vil de fleste ha vent seg til denne plasseringen.

0,72 liter per mil

De to første girene er relativt lavt drevet, og gir seg i henholdsvis 40 og 75 kilometer i timen. Sjettegiret er imidlertid et skikkelig motorveigir, noe som betyr at man kan kose seg i 2.100 o/min i 100 km/t. Dette bidrar selvsagt til å senke drivstoff-forbruket, som ifølge Nissan er respektable 0,72 liter per mil ved blandet kjøring. Det betyr at forbruket faktisk har gått ned sammenlignet med den utgåtte dieselmotoren (0,75 l/mil) og at det er nesten like lavt som i RAV4 D-4D (0,71 l/mil).

Fine kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene har vi omtalt flere ganger tidligere, men nevner nok en gang at X-Trail oppleves som stor, stødig, trygg og lettkjørt. De fleste ujevnheter, bortsett fra de aller skarpeste, takles med glans og X-Trail gir nærmest landevei-komfort på dårlige hytteveier. Ja, X-Trail er så tillitvekkende at 80 km/t på landeveien oppleves som lusekjøring med denne bilen.

Det ligger kanskje i kortene hvordan vi kommer til å konkludere. Likevel anbefaler vi deg å lese mer om konkurrentene her.