Motor og kjøreegenskaper

V6-motoren gjør bilen veldig kjørbar, og tilbyr en gassrespons biler med CDI på bakluken bare kan drømme om.


Det er enkelt å finne rytmen på svingete veier, og du merker godt at dette motoralternativet fjerner over 100 kilo fra over forhjulene. Dette er en typisk bil som kan holde høy marsjfart på svingete veier uten at passasjerene klager alt for mye. Med myke girskift og rask gassrespons er det lett å fintilpasse farten.

Til tross for disse egenskapene er ikke S-klasse veldig morsom å kjøre aktivt. Veigrepet imponerer, det samme gjør bremsene, men vekten og størrelsen plager bilen litt.

Merker alderen

Det store rattet og den lave sittestillingen gjør at S-klasse gir et litt gammelmodig førsteinntrykk. Det samme gjør umiddelbart girkassen som er femtrinns, men i bruk forsvinner førsteinntrykket fort. En bensinmotor med godt dreiemoment og flat dreiemomentkurve, og med nok hestekrefter, trenger ikke flere trinn – i hvert fall ikke i Norge. Behagelig 2.000 o/min i 100 km/t sørger for motorveikomfort, og relativt raske skift gjør at bilen alltid er klar for en spurt.

Girkassen kjører på to programmer, Sport eller Comfort. Vi pleier som oftest å velge Sport for å fa mest effektiv fremdrift, men etter hvert fant vi ut at Comfort var et vel så fornuftig program å kjøre på. Motoren er nemlig sterk og sprek nok til som oftest å klare seg med at det gires ned ett trinn, to trinn som Sport-programmet ofte velger gir mye turtall og ikke alt for mye mer fart.

Når det gjelder sittestillingen er den problematisk for lange personer. Benplassen er ikke noe problem, det er begrenset takhøyde som gjør at sittestillingen blir alt for liggende.

Effektiv

Fra 3.000 o/min leverer V6ern et dreiemoment på 350 Newtonmeter (Nm). Dette høye dreiemomentet holdes til 4.500 o/min, og da er det kun 1.200 o/min til toppeffekten på 245 hestekrefter. For S-klasse er dette en svært vellykket motorkarakteristikk. I og med at vi ikke hadde høyrefilen på Autobahn til rådighet savnet vi heller ikke mer effekt.

Akselerasjonen fra stillestående er god, akselerasjonen på lave turtall er god, og oppførselen i turtallsområdet rundt toppeffekten er slik den skal være i en bensinbil.

Radar


Distronic kaller Mercedes-Benz en avstandsradar som i samarbeid med konstantfartsholderen holder riktig avstand til bilen foran. Eller for å si det mer korrekt, den holder typisk tysk avstand til bilen foran, det vil si noe nærmere enn vi med vårt 1001-1002-1003 er vant til. Systemet fungerer godt, køkjøring til hytta blir noe helt annet når du slipper å småjusteringer med gasspedalen hele tiden. Du skal allikevel kjøre med god bremseberedskap, halvmyke trafikanter som mopedister og syklister er det ikke alltid radaren fanger opp.

En annen funksjon i Distronic-systemet er at du kan velge å la radaren varsle deg om hindringer i veibanen. En liten rød trekant i instrumentpanelet lyser opp samtidig med et lydsignal, og det er nok til å gjør deg oppmerksom en mulig hindring.

Luftbåren

Det er nesten standard med luftfjæring i luksusbilklassen. I tillegg kan du velge aktive støtdempere i S-350 (26.960 kroner). Til sammen har du da komfort i luksusklassen og veigrep som stive sportsbiler. Systemet fungerer bra for veigrepet sin del, men i typiske telehivdumper er bilen så opptatt av å holde hjulene i bakken at bakhjulene har en tendens til å slippe helt i bunn. Da smeller det litt i bilen. Over alle andre ujevnheter i veien glir S-350 ubemerket. Det er nesten så en ikke lenger trenger å forholde seg til hullene i Oslo-asfalten.

Les om konklusjon og konkurrenter her.