Motor og kjøreegenskaper

X3 kommer med mindre motorer etter hvert, men foreløpig er det store sterke motorer som er tilgjengelig. 3-literen gjør susen i X3 som blir mer enn sterk nok og underholdende å kjøre.


Når vi kjørte X3 for første gang hade vi kun tilgang til 3-liters motor med 231 hestekrefter. Situasjonen er ikke mye forandret nå, men du kan også få bilen med en 2,5-liters motor med 192 hestekrefter. Da sparer du cirka 100.000 kroner i forhold til 3-literen. X3 2.5 koster 591.000 kroner. En 3-literes dieselmotor med 204 hestekrefter finnes også, men den koster nesten like mye som 3-liters bensinmotor, 677.000 kroner. X3 med 2-liters dieselmotor kommer ikke før til høsten.

Sprek

X3 3.0i er med andre ord ikke en rimelig bil, men den går fort. 231 hestekrefter fungerer bra og i forhold til i X5 har den her heller ikke mye dra på. X3 med denne motoren er drøye 250 kilo lettere enn en X5. Gir du full gass bykser den frem og 0 til 100 kilometer i timen klarer den på 8,1 sekunder. Det tilsvarende tallet for X5 er 8,8. Testbilen hadde en femtrinns automatkasse med sportsprogram og mulighet for å gire selv. Denne girkassen koster 24.000 kroner som ekstrautstyr, men hører med på denne bilen. Vanlig kjøreprgram oppleves som mest nyttig siden motoren har desidert mest krefter i registeret mellom 3.000 og 5.000 omdreininger. Oppover mot maksimalt turtall avtar draget. Muligheten til å gire selv er ikke så veldig nyttig, men er fin å bruke hvis man for eksempel ønsker å låse bilen i et bestemt gir nedover en fjellvei.

Sportspakke


X3 er sportslig i utgangspunktet og i tillegg hadde vi sportspakke. Den inkluderer blant sportsfjæring, 18-tommers felger, sportsratt og sportsseter. Det blir mye sport og dekkene er i dimensjonen 255/45-18 bak 235/50-18 foran. Veigrepet er formidabelt og bilen krenger omtrent ikke i det hele tatt. Svinger ekspederes raskt og dette er helt klart en SUV med kjøreegenskaper på vei langt utover det vanlige. Hadde denne bilen vært merket med en M på bakluken hadde ikke det forbauset oss. De som forventer at dette skal være noe å kjøre med i terreng tror vi ikke skal ha for store forventninger. Dekkene er glatte og det stive understellet gjør det veldig ukomfortabelt å forsere ujevnheter.

Nytt 4WD-system


BMW har valgt å gå bort fra nåværende firehjulsdriftssystem som finnes i 3-serie og X5. Dette systemet baserer seg på en åpen senterdifferensial med 62% av kraften bak og 38% foran. X3 er den første modellen som kommer med det nye systemet som heter xDrive, og som styres via en lamellkløtsj. Det har egentlig ingen fast fordeling av kraft, men når du kjører rett frem i for eksempel 80 kilometer i timen er kraftfordelingen 50:50. Etter hvert som hjulene slipper tak fordeler kreftene seg til andre hjul med bedre feste. Dette skjer fort og du merker egentlig bare at den sitter veldig godt.

Det elektroniske stabilitets programmet (DSC) merker om bilen blir over- eller understyrt i en sving. Tendenser til understyring kompenseres med mer kraft på bakhjulene og ved overstyring kompenserer bilen med mer kraft til forhjulene. Med den effekten og det veigrepet denne bilen har skal du ta hardt i for å teste dette, men det du merker er at der vanskelig å få til både under- og overstyring.

Plass er god i X3, men komforten lider. Mer om det finner du her.