Motor og kjøreegenskaper

De gode kjøreegenskapene som vi kjenner fra X-type i sedanutgave har fått bli med over i stasjonsvognen.


Jaguars tunge satsning på firehjulsdrift er perfekt for norske forhold. Økt forbruk og litt dårligere akselerasjon oppveies av fremkommelighet og veigrep. X-typen ble for vår del årets første uten kjedelige piggfrie dekk, og gleden av å få tilbake asfaltfeste måtte få utslipp før en vanlig biltest kunne gjennomføres.

Trygt plassert

Kjøreegenskapene i X-type er trygt plassert blant de beste i klassen. Målestokken er biler som Mercedes-Benz C-klasse og BMW 3-serie. Den litt tunge retningsstabile følelsen inngir tillit, og firehjulsdriften gjør at retningsstabiliteten blir med over til aktiv kjøring på svingete vei.

Kjøreegenskapene i X-type er lett å finne ut av, fordeling av kreftene peker mot overstyring og det gjør også balansen i bilen. Det er kanskje de 63 kiloene stasjonsvognen har lagt på seg i forhold til sedanen som gjør at balansen hårfint tipper over fra å oppleves som helt nøytral.

Til tross for tilløp til krenging i inngangen til svingene setter bilen seg effektivt, og leverer et veigrep som imponerer. En ting understellet sliter litt med er skarpe dumper, men det oppleves mer som et komfortproblem enn et problem for veigrepet.

Stabiliseringssystem ikke standard

Det elektroniske stabilitetssystemet i X-type er ekstrautstyr og koster 4.310 kroner. Det burde vært standardutstyr, og det er en helt nødvendig investering for at X-type skal være en komplett bil i denne klassen. Systemet, som var å finne på testbilen, fungerer godt og ødelegger ikke for kjøregleden ved aktiv kjøring.

Bremsene gjør også jobben, effektiviteten ved kraftige oppbremsinger og brukervennligheten ved vanlig kjøring er som det skal være i denne klassen.

V6 og 195 hestekrefter


I X-type stasjonsvogn oppleves V6-motoren som sprekere enn den er sterk. 195 hestekrefter ved 6.800 o/min tilfredstiller de blant oss som liker jevn stigende effektkurver der deilig motorlyd og toppeffekt møtes høyt oppe på turtallsskalaen. Selv om dreiemomentet er omtrent som konkurrentenes, virker som sagt ikke 2,5-literen alt for sterk. Det kan ha sammenheng med en motorkarakteristikk der dreiemomentet på 241 Newtonmeter (Nm) er på plass allerede ved 3.000 o/min, og en jevnt stigende effektkurve.

Skal vi tro turtelleren girer automatgirkassen med fem gir fra andre til tredje gir 300 o/min før effekttoppen, til tross for at du har gitt alle signaler om at du ønsker maksimal akselerasjon. Vi får håpe at det er turtellernålen som ikke henger helt med.

Girkassen leverer komfortable girskift, men er ikke spesielt rask. Selv om sjalteveien er litt spesiell er det mulig å bli fortrolig med muligheten for manuell overstyring, og faktisk trives med løsningen Jaguar har valgt.

Mer om plass og komfort finner du her.