Motor og kjøreegenskaper

Lancer Evolution VIII bringer frem godt humør. Vi har smilt hvert eneste minutt vi har kjørt bilen.


Villstyring er en god beskrivelse på bilen selv om den er forholdsvis lett å kontrolllere. Det er likevel ikke en bil for nybegynnere. Turboen begynner og hyle omtrent ved 2.500 omdreininger og fra 3.500 drar det av gårde i infernalsk tempo. Rødmerkingen starter på 7.000 omdreininger, men motoren jobber lett og fint helt til turtallsperren som slår inn på 7.500 omdreininger. I hele dette spektere som strekker seg over 4.000 omdreininger har du krefter i overflod.

Ladeluftkjøler med dusj

Motoren er en toliters rekkefirer med turbo og ladeluftkjøler. Effekten er hele 265 hestekrefter ved 6.500 omdreininger og dreiemomentet er 355 newtonmeter ved 3.500 omdreininger. 0 til 100 kilometer i timen skal den klare på 6,1 sekunder og toppfarten er 245 kilometer i timen. Dette under forutsetning av at du fyller 98 oktan eller høyere! For at luften fra turboen skal bli mest mulig avkjølt er Evolution også utstyrt med dusj til ladeluftkjøleren for effektiv nedkjøling. Alt for at det skal fortest mulig.

Lyd

Det blir mye hylling av krefter og fart, men det er enda et punkt som bilen utmerker seg. På tomgang bulderer den som om det skulle vært en sekser under panseret. Ved lett bruk av gassen høres det ordinært ut, men når turtallet kommer også "godlydene". Turboen hyler vilt og motoren vræler høyere og høyere etterhvert som kreftene gjør seg gjeldende. Hvis det finnes et paradis for en motorfanatiker, har vi funnet det.

Avansert firehjulsdrift

Evolution VIII er utstyrt med noen spesielle differensialer som aktivt fordeler krefter til de hjulene som har best grep. Senterdifferensialen har i tillegg tre innstillinger for asfalt, grus og snø. Dette styrer du selv med en knapp på dashbordet. I asfaltmodus har bilen omlag 50:50 fordeling mellom for- og bakaksel og velger du grus eller snø blir differensialen mer og mer villig til og flytte krefter forover og bakover. Du kan altså gjøre sentersifferensialen mer og mer fleksbel jo glattere underalget er. I tillegg har den en bakaksel som fordeler ut effekt til ytterste bakhjul i sving. Alt dette styres blant annet av rattvinkel, hjulhastighet og G-sensorer.

Overstyrt og kul

Altfor ofte opplever vi biler som veldig understyrte. Det er i og for seg greit til daglig, men er verken trygt eller spennende. Evo VIII oppfører seg som en ramp på veien. På de to første girene slipper bakhjulene i sving når turtelleren passer 3.500 omdreininger. Bortsett fra denne lille utskeielsen oppfører den seg pent. Den er retningsstabil og lettkontrolllert og både styring, gir og pedaler er svært presise. Alle bevegelser på ratt og pedaler medfører ønsket effekt og den korte girspaken er utrolig lett å sjalte med. Mye krefter krever også kvalitetsbremser. Skrubbeutstyret i Evolution 8 er levert av Brembo og fungerer bra. De tåler mye bremsing og du mister ikke effekten.

Plassen grei, men komfort og interiør er ikke mye å skryte av. Mer om det finner du her.