Motor og kjøreegenskaper

Mercedes-Benz stoler på elektronikken, og går tilbake til bakhjulsdrift på Viano.


I V-klasse, som forgjengeren ble kalt, var det forhjulene som leverte kreftene i bakken. Utgangspunktet for disse bilene er yrkesbiler som ble ganske håpløse å kjøre med tomme varerom og bakhjulsdrift.

Nå mener imidlertid Mercedes-Benz at elektronikk i form av avanserte antispinnsystemer og elektroniske stabilitetssystemer gjør det fornuftig å gå tilbake til bakhjulsdrift.

Fordel

Overgangen til bakhjulsdrift gir bedre balanse i bilen, særlig i svinger. Med bakhjulsdrift kan gassen brukes forsiktig til å holde balansen gjennom svingen, noe passasjerer vet å sette pris på. Blir farten for høy vil Viano på tørr asfalt først dytte på forhjulene. Denne understyringen er det som regel ikke futt nok i motoren til å utjevne, og derfor vil nok de fleste oppfatte kjøreegenskapene ved aktiv kjøring som trygge og kjedelige.

På grus, vårt substitutt for vinterglatte veier, endrer bilen oppførsel og det blir oftere behov for assistanse fra det elektroniske stabilitetssystemet for at baken skal holde seg på plass. En så stor bil som Viano vil kunne endre karakter betydelig avhengig av faktorer som last og føreforhold, og det er fortsatt et skille til personbilene med betydelig lavere tyngdepunkt.

Møter motstand

220 CDI-motoren er nok det minste motoralternativet som kan gjøre en fornuftig jobb. Selv ved kjøring uten last brukes hestekrefter og dreiemoment fullt ut. 150 hestekrefter 3.800 o/min sørger for spurtstyrken, og 330 Newtonmeter (Nm) trekker deg opp bakkene. Akselerasjonen ved bykjøring og i landeveisfart er akseptabel, men fra rundt 90 km/t tar det betydelig lengre tid å øke farten.

I 100 km/t med femtegiret på plass viser turtelleren 2.200 o/min, og motoren gir et uanstrengt inntrykk. Like uanstrengt virker den ikke ved hard akselerasjon, dieselknattringen slår ganske effektivt inn i kupeen.

Savner konstantfartholder


En naturlig kombinasjon med en fin femtrinns automatgirkasse hadde vært kontantfartholder. Det er ekstrautstyr, og vi anbefaler at de 2.150 kronene det koster legges på toppen av en ikke alt for dyr automatgirkasse til 15.450 kroner.

Myke girskift men med litt somling karakteriserer girkassen. Den manuelle sjaltefunksjonen er på Mercedes-Benz'-vis tilgjengelig ved å bevege girspaken sideveis. Den overstyrer dine valg ved både for høyt og for lavt turtall.

Testbilen var utstyrt med luftfjæring på bakakselen (ekstrautstyr 13.710 kroner). Ved siden av å sørge for at bilen holder seg i vater, kan den brukes til å justere innlastningshøyden til bagasjerommet ved hjelp av knapper plassert på bakerste vindusstolpe.

Les mer om plass og komfort her.