Motor og kjøreegenskaper

Sær motorkonstruksjon og sportslig oppsett gir kjøreglede til tross for høyere tyngdepunkt.


Blant konkurrentene er Subaru Outback den som er klart mest sportslig. Vekten ødelegger for Audi Allroad og Volvo XC70 er for myk i fjæringen. Sportsligheten i Outback går ikke utover komforten i alt for stor grad.

Sekssylindret boksermotor

245 hestekrefter er alle arbeidsomme, spesielt fra rundt 5.000 o/min, og aller mest ved 6.600 o/min. Som bonus er det en fin motorlyd helt fra dreiemomenttoppen ved 4.200 o/min (297 Newtonmeter). Spesielt for denne motoren er en gassrespons som turbobiler bare kan drømme om, og det virker som motoren setter pris på å bli presset på høye turtall. Dette gjør det enkelt å bruke gasspedalen aktivt for å lirke seg rundt svinger. Også styring og bremser er godt avstemt for aktiv kjøring.

Ved aktiv kjøring er også firehjulsdriften med på å øke kjøregleden, det tar faktisk lang tid å venne seg til hvor mye krefter det faktisk er mulig å øse på med i svinger. Forhjulene protesterer hvis inngangsfarten blir for høy inn i svingen, men hovedinntrykket er en velbalansert og kjøreglad bil. Dette er en klar honnør til en bil som tross alt har betydelig større bakkeklaring enn de fleste.

Rare dekk

På testbilen satt det litt spesielle dekk, Yokohama Geolander, som er et dekk i SUV-serien til Yokohama. Disse dekkene er litt grovere enn vanlige personbildekk, men med 17-tommersfelger blir profilen lav, og dekkene blir en slags blanding. Vi tror at Outback fint hadde tålt enda mer veigrep, men antakelig ville da alt feste utenfor vei blitt borte. I Outback ligger det ett fullstørrelse reservehjul under bagasjeromsgulvet.

Sportslig girkasse

3-literen kommer som standard med en femtrinns automatgirkasse som har en manuell sjaltefunksjon. Girkassen er rask, og den er av typen som lar sjåføren vurdere hvilket gir som er fornuftig uten å overstyre når for eksempel man er nådd frem til turtallsgrensen. En morsom detalj er en girskiftindikator i instrumentpanelet som viser om det er mulig med opp- eller nedskift.


En særegenhet er at du må huske å skru av fartsholderen for å få sportsmodus i girkassen. Selv om fartsholderen ikke er satt på en bestemt hastighet holder det at den er aktivert for at du skal nektes sportsprogrammet. Dette programmet gir deg noen hundre o/min ekstra på slutten av hvert gir, og er mer ivrig i nedgiringer.

Antakelig har ingeniørene regnet ut at det gir best akselerasjon å fortsette i tredjegir ved kickdown i 80-90 km/t. Vi overstyrte flere ganger ved å velge andre gir fordi det føltes sprekere, og selv om stoppeklokken viser en marginal forskjell i tredjegirs favør, tror vi de fleste ville opplevd bilen som sprekere i dette fartsområdet hvis girkassen hadde gjort en nedgiring. Andregiret gir seg ved rundt 105 km/t.

Eneste med ESP

Subaru Outback 3.0R er eneste Subaru på det norske markedet som kan leveres med elektronisk stabilitetssystem (ESP). Det er snodig, og vil nok bli et problem for Subaru i tiden fremover. Systemet om bord i Outback fungerer bra, og det lar seg skru av hvis du ønsker det.

Som du skjønner er det mye kjørglede igjen i forhold til den lave Legacyen – hvordan konkurransen ser ut for Outback kan du lese mer om her.