Motor og kjøreegenskaper

645 er en godværsbil og vi var velsignet med rikelig med sol på testturen. Problemet er fartsgrenser og annen trafikk, denne bilen fortjener egentlig å få strekke ut litt uforstyrret. Det blir en litt amputert følelse med de begrensningene vi har her hjemme.


Allerede når vi siger på plass i de silkemyke skinnsetene merker vi at dette er et sted vi vil trives. Første operasjon bak rattet er å bli kvitt taket. Du har en rekke knapper i døren og to av dem senker alle fem vinduer i en omgang. Du kjører også ned bakruten før taket forsvinner. Den kan også brukes som vindavviser for de som sitter i baksetet. Sitter det ingen i baksetet kan du montere en vindavviser der også, slik at trekken i kupeen blir minimal. Taket forsvinner i en operasjon på 22 sekunder og blir borte. Det er ikke spesielt raskt, men greit.

Tung

Når ståltaket forsvinner og modellen blir kabriolet, må den stives opp ytterligere. Tidligere har vi skrytt av at BMW har vært flinke til å holde vekten nede. Det gjelder også 645 kupe som veier 1.620 kilo. Testbilen har lagt på seg 200 kilo i fovandlingen til kabriolet. Det merkes på ytelsene. Tallet fra 0 til 100 kilometer i timen stiger for eksempel fra 5,8 til 6,2 sekunder. Ikke noen stor krise kanskje, men differansen er der.

Kjent motor

Motoren har vi kjørt mye, men den oppleves veldig forskjellig i henholdsvis 5-, 6- og 7-serie. I 545 er den kanskje minst oppsiktsvekkende. Der er den forholdsvis stillegående, men gir ingen fin V8-lyd. I 745 høres den omtrent ikke i det hele tatt. I 645 derimot har den fått en litt høyere bøllefaktor. Her brummer og babler det i pottene og det er her motoren er kulest. Det blir litt som i Corvette, men svært mye mer sivilisert. Motoren har fortsatt 333 hestekrefter og 450 newtonmeter til disposisjon. Ikke overraskende trekker den enormt bra over et bredt register. Automatgiret girer mykt og pent og ikke minst raskt. Gir etter gir smetter på plass og du kan også gire selv hvis du tror du klarer det bedre enn bilen. Du kan også velge et sportsprogram som gjør at kassen sjalter raskere og på et høyere turtall.

Dessverre er det litt trist å holde fartsgrensene med en så sprek og komfortabel bil. Det trenger du hjelp til, og der kommer en genial fartsholder til sin rett. Når du aktiverer den spretter det opp en ekstra viser bak speedometernåla. Den kan du styre med en trykksensitiv hendel bak rattet. Da kan du med enkle trykk heve og senke farten med intervaller på en eller ti kilometer i timen. BMW har også et bra system med parkeringshjelp. Et radarbildet dukker opp i modtkonsollen og viser konturene av det som er rundt deg. Du trenger egentlig ikke vri på hodet i det hele tatt.

Mer sport

I tillegg til sportsprogrammet på automatkassen er det enda en sportsknapp i midtkonsollen. Trykker du på den får du bedre gassrespons og mer følsom og direkte styring. Denne testbilen har også variabelt hastighetsavhengig styreutslag (Active Steering) som hjelper til å gjøre den retningsstabil på motorvei og ekstremt svingvillig på landeveien. I tillegg har den hydrauliske krengningstabilisatorer (Dynamic Drive) som gjør at svinger kan gjøres unna stort sett uten krenging. Dette er noe av det utstyret vi ville prioritert på bilen. Det er moro å kjøre med og gjør bilen sensasjonell på svingete veier. Fronten følger rattbeveglsene på en imponerende måte og du føler at kjører en mye mindre og lettere bil. Større motor hadde også forsterket denne følelsen ytterligere. Vi hadde passende felger på 18 tommer med 245/45 dekk foran og 275/40 bak. Det sitter så bra at motoren var sjanseløs i sin streben etter å få bakhjulene til å slippe.

Plass og komfort har vi dekket i testen av kupemodellen. Mer om det finner du her.

Konklusjon og konkurrenter finner du mer om her.