Motor og kjøreegenskaper

I motsetning til flere av konkurrentene får du litt terrengbil-følelse bak rattet i X-trail. Også underveis kommer denne følelsen.


Vi oppfatter X-trail som litt mer gedigen, og særlig det at du ser så mye av panseret fra forsetene gir storbilfølelse. Fjæringskomforten er også god, særlig kommer den til sin rett på motorveien. Kommer svingene tettere melder også storbilfølelsen, men da som overvekt.

X-trail er egentlig ikke overvektig, men litt myk fjæring og i praksis forhjulsdrift gjør at krappe svinger ikke er noen yndlingsøvelse. Det føles som det er mye bil som helst vil fortsette rett frem. Hvis den ikke blir presset så hardt er dette imidlertid ikke noe problem, og fjæringen er ikke så myk at det oppstår komfortproblemer på svingete vei.

165 hestekrefter

En firesylindret 2,5-liter yter 165 hestekrefter ved 6.000 o/min, og dreiemomentet er 230 Newtonmeter (Nm) ved 4.000 o/min. Nissan er i praksis alene om så stort slagvolum for en firesylindret motor. Eneste bil vi kan komme på tilsvarende slagvolum er Subaru Outback 2,5. Der yter den spesielle boksermotoren omtrent det samme som Nissans 2,5-liter.

Fordelen med store sylindere er dreiemoment, ulempen er ofte litt trege motorer. I en bil som X-trail er dreiemomentet det viktigste, og for de med tung dieselallergi er den ett fint og sterkt alternativ. Den føles imidlertid aldri spesielt ivrig.

Gammeldags automatgir


Automatgirkassen som er satt til å jobbe sammen med 2,5-literen er en ganske rett frem 4-trinns kasse. Med helt rett sjaltegate og uten manuell skiftfunksjon i et eget spor, er det en ganske enkel og gammelmodig styring av girkassen. Hadde denne kassen stått i en vanlig bil ville vi vært mer kritiske, men i X-trail er det lett å tenke seg situasjoner der låsing i første- eller andregir kan være fornuftig. Det er også mulig å låse girkassen i tredjegir ved å trykke på overdrive-knappen på girspaken.

For eksempel ved terrengkjøring kan det å låse girkassen være en stor fordel, både brukt som motorbrems eller brukt for å sikre nok turtall for å komme seg gjennom hindringer som snøhauger eller gjørmehull.

Utvekslingen er fornuftig, andregiret er satt til å gjennomføre akselerasjon fra 60 til 120 km/t, og er i praksis det giret du ender opp i ved forbikjøringer. Det føles litt tynt akkurat etter 60 km/t, men videre oppover er akselerasjonen akseptabel.

Nesten valgfritt

Firehjulsdriftsystemet i X-trail er litt annerledes enn de variantene vi finner hos konkurrentene. Ved hjelp av en bryter på dashbordet kan du velge mellom tre innstillinger. Ved siden av ren forhjulsdrift er det en auto-funksjon der omdreiningshastigheten på hvert enkelt hjul avgjør behovet for å foredele kreftene annerledes. Du kan også låse overføringen til en 50/50-fordeling, men det er kun opp til 30 km/t at fordelingen forblir låst.

Som sagt oppleves X-trail som veldig forhjulsdrevet ved aktiv kjøring, selv om systemet egentlig skal fordele krefter også til bakhjulene. Det gjør at grensene for hva veigrepet tåler blir svært tydelige og forutsigbare. En annen viktig sikkerhetsdetalj er ESP-systemet.

Les om konklusjon og konkurrenter her.