Motor og kjøreegenskaper

Audi A6 kan i første omgang leveres med fem motorer og tre forskjellige girkasser. Vi regner med at vi fant gullkombinasjonen med en gang. 225-hesters dieselmotor koblet sammen med en sekstrinns automatgirkasse.


Dette blir nok ikke volummodellen, men tidligere har markedet vist at A6 også er interessant med store motorer. Det er nok V6-modellen med 177 hestekrefter og dieselmotoren med 140 hestekrefter som vi vil se mest av på norske veier.

Ny motor

Motoren vi har kjørt har ikke vært tilgjengelig på den forrige A6-modellen. Dette er en motor som kun har vært levert i A8. Endelig har også A6 fått en motor med common-rail innsprøytnings teknologi. Det var ikke akkurat for tidlig. BMW 5-serie og Mercedes E-klasse har hatt det lenge, sammen med en rekke andre bilmodeller. Treliteren er en en kraftig drivkilde med hele 225 hestekrefter og 450 newtonmeter som er tilgjengelig allerede ved 1.400 omdreinginer, og som ligger konstant opp til 3.250. Du får dermed kreftene fort nok og bunndraget er imponerende. Motoren tar hurtig tak og leverer et gromt skyv gjennom mesteparten av turtallsregisteret. 0 til 100 kilometer i timen går unna på 7,3 sekunder og topppfarten er 243 kilometer i timen. Du kjører lett forbi et par lastebiler uten å gi full gass. Girkassen henger også godt med og du har seks gir å velge iblant, inkludert både sportsprogram og mulighet for å gire selv. Det vanlige kjøreprogrammet fungerer best siden motoren er så sterk på lave turtall. Sportsprogram med tilhørende høyt turtall er ikke det ideelle siden draget avtar mot 4.000 omdreininger.

Sportslig


I utgangspunktet er A6 3.0 TDI utstyrt med dekk i dimensjonen 225/55-16. Vi regner med at bilen hadde oppført seg litt annerledes med disse dekkene enn med de vi ble utstyrt med. Vi hadde dimensjonen 245/40-18 rund baut, og det gjorde bilen både sportslig og noe urolig over smådumpene. Den forrige A6-en ble ikke skikkelig sportslig uansett hva de fant på, men det har de klart nå. Testbilen føles lettere i fronten og følger rattbevegelsene bedre. Den virker friskere og mer direkte og du har også ganske god føling med hva som foregår under dekkene. I tillegg er den mindre understyrt enn tidligere. Grepet er bra og firehjulsdriften gjør også sitt til at kreftene blir levert i bakken svært kontrollert. Denne firehjulsdriften kan foreløpig dessverre ikke leveres på de to minste motorene.

Permanent


Firehjulsdriften er som før permanent. Drift fordeles gjennom en Torsen-differensial og du har 50:50 fordeling av krefter foran og bak. Systemet er trygt og forutsigbart og passer svært godt på en bil i denne klassen. Mercedes har også noen firehjulstrekkmodeller av E-klassen, men ingen med dieselmotor. BMW har absolutt ingenting.

Kjøreopplevelsen var stor i A6 og både motor og kjøreegenskapene overbeviste. I kapittelet om plass og komfort har også Audi A6 mye å slå i bordet med. Mer om det finner du her.