Motor og kjøreegenskaper

En 1,9-liters dieselmotor som oppleves som grei nok i Golf klarer seg imponerende godt i den mye større Caravellen.


I lyskryss føler man seg en som en mopedist fordi refleksen gjør at du småruser motoren i påvente av grønt lys på grunn av mye vekt som skal flyttes med liten motor. Du kommer til å kvele motoren de første igangsettingene, og du vil nok bli overrasket over hvor tidlig du må gire, men 104 hestekrefter og 250 Newtonmeter (Nm) i samarbeid med en fint avstemt femtrinns girkasse gjør faktisk en god jobb i den 1.790 kilo tunge bilen.

Moderat akselerasjon

I en vanlig bil ville ytelsene vært skandaløse, men i en bil som Caravelle er på en måte naturlig å bruke god tid på å nå 100 km/t. Selv om akselerasjonen er stusselig, er ikke fartsendringer med sig i bilen like problematisk. Dreiemomentet sørger for at du holder følge med trafikken, og under gunstige forhold kan du gjennomføre en veloverveid passering av en bobil som somler.

Du kan nå 100 km/t i tredjegir, men det føles mest effektivt å passere streken i fjerdegir. Etablert i maksimal tillatt marsjfart på motorveien går motoren med 2.200 o/min i femtegir, og da er motorlyden moderat. Dukker det opp en motbakke hender det at fjerdegiret må i bruk, noe som betyr 2.900 o/min i 100 km/t. Da støyer det betydelig mer.

Opphav avsløres

På dårlige veier er det ikke tvil om at opphavet er en røff varebil med stor lastekapasitet. Caravelle er stumpete og hiver mye på seg på ujevn vei. Rystelser forplanter seg til ratt og innredning. Denne oppførselen kommer litt overraskende, fordi under kjøring på veier av god standard oppfører Caravelle seg bra med relativ høy komfort og rolig oppførsel.

Uten last er Caravelle satt opp til å si ifra om veigrepet gjennom tydelig understyring. Oppførselen er forutsigbar, men det er lite inspirerende å presse Caravelle gjennom svingene i høy hastighet. Oppbremsing forgår stødig, men du merker ett litt irriterende rykk i bilen hvis du går fort på bremsepedalen. Kjøreegenskapene holder for de aller fleste, men er ingen grunn i seg selv til å kjøpe Caravelle.


Dessverre er det ikke mulig å få levert Caravelle med 1,9-liter og ESP. En stor bil med kjøreegenskaper varierende med plassering av last ville fått en stor sikkerhetsgevinst med et slikt system. ESP leveres kun på 2,5-liters dieselen i korte utgaver av Caravelle.

Til tross for rystelsene på dårlig vei er det mye komfort i Caravelle, plass og komfort kan du lese mer om her.