Motor og kjøreegenskaper

Audis nye 2,4-liters V6-motor gjør en svært god jobb og sørger for at nye A6 blir overraskende lettbent. Samtidig kan A6 skilte med fine kjøreegenskaper.


Den som kjenner Audis produktportefølje, vil vite at også utgående A6 kan leveres med en 2,4-liters V6-motor. Denne motoren, som yter 170 hestekrefter, er forøvrig også tilgjengelig i A4. Vi har imidlertid aldri falt for denne motoren, fordi den rett og slett ikke tilfredsstiller kravene vi stiller til V6-motorer med såpass stort slagvolum.

Basert på 3,2-literen

Vi ble derfor ikke forbauset da Audi kunne fortelle at denne motoren er forkastet til fordel for en helt ny 2,4-liter. Den nye 2,4-literen har riktignok nøyaktig samme slagvolum som den utgående varianten, men ifølge Audi skal den nye 2,4-literen være basert på Audis nye 3.2 FSI-motor. 2,4-literen er riktignok ikke direkteinnsprøyet (FSI), men bortsett fra dette skal materialbruk og teknikk være nærmest identisk.

Verken økningen i effekt eller dreiemoment kan sies å være dramatisk. Den nye 2,4-literen yter 177 hestekrefter, 7 mer enn forgjengeren, og maksimalt dreiemoment er uforandret på 240 Nm. De 240 newtonmetrene er imidlertid nå på plass ved 3.000 o/min. Med forgjengeren måtte man vente til 3.200-merket før maksimalt dreiemoment var oppnådd.

0 til 100 på 8,9 sekunder


Til tross for at disse endringene på papiret ser relativt beskjedene ut, er den nye motoren en markant bedre kraftkilde enn forgjengeren. Ikke bare er 0 til 100-tiden forbedret med 0,4 sekunder til 8,9 og toppfarten økt fra 224 til 231 kilometer i timen. Det som er viktigere er at motoren oppleves som sterkere og mer villig enn forgjengeren. Dette til tross for at nye A6 er betydelig større og noe tyngre enn gamle A6.

Turtallsvillig

Vi hadde rett og slett ikke trodd at A6 2.4 skulle oppleves så lettbent som det den faktisk gjør. Gassresponsen er overraskende kvikk, spesielt ved høyere turtall, og motoren trekker villig helt til rødmerkingen ved høye 6.800 omdreininger. Kraftkilden produserer et fint skyv i seteryggen, også i høyere hastigheter, og motoren trives ved høye turtall. Selv om kupeen er svært godt lydisolert, trenger heldigvis V6-lyden gjennom torpedoveggen. Til tross for det beskjedne slagvolumet produserer nemlig motoren en distinkt V6-klang.

Sterk ved lave turtall


Men det som kanskje overrasker mest, er styrken ved lave turtall. 2,4-literen produserer merkbar akselerasjon allerede fra 1.000 o/min og det er fullt mulig å la girspaken bli stående i fjerdegir helt ned mot 30 kilometer i timen. Dermed blir ikke savnet etter automatkasse altfor stort.

Og det er bra - 2,4-literen kan nemlig ikke leveres med automatkasse, som på Audi-språket kalles Tiptronic. Riktignok kan A6 2.4 leveres med Multitronic, men som Audi-kjennere vil vite, er dette en CVT-basert trinnløs girkasse og ikke en ekte automatkasse.

Fin sekstrinns-kasse

Svært mange premiumbiler selges med automatkasse, for eksempel leveres Mercedes-Benz E-klasse med automatgir som standardutstyr. Men hvis du er villig til å holde ut med kløtsj, kan du uten fare kjøpe en A6 med manuell girkasse. Girkassen har seks trinn, noe som blant annet betyr at turtallet legger seg på 2.300 o/min i 100 kilometer i timen.

Spaken er ikke skinntrukket, men likevel god å holde i. Den glir lett i trinn, også i revers. Og fordi motoren er så sterk, trenger man ikke gire så ofte som i svakere motoriserte biler.

Komfortabel


Vi gjennomførte vår første A6-test allerede i månedsskiftet mai/juni. Da testet vi en A6 3.0 TDI, som var satt opp med dekk i dimensjon 245/40-18. Dette resulterte i at bilen ble svært sportslig, men gikk samtidig på bekostning av komforten.

Heller ikke denne gangen var testbilen satt opp med standarddekk, som har dimensjon 205/60-16. I stedet hadde bilen dekk i dimensjon 225/55-16. Sammenlignet med 245/40-18, er imidlertid dette relativt normale dekk og vi opplevde at A6 nå leverte svært høy komfort. Dekk og hjuloppheng taklet alle typer underlag på en svært god måte, inkludert grusvei. Ikke minst pareres småhull, broskjøter og andre tverrgående ujevnheter på en komfortabel måte.

Mer svingvillig


Audi A6 2.4 er forhjulsdrevet og kan ikke som sine kraftigere søsken leveres med firehjulsdrift. I tillegg har Audi valgt å plassere motoren ganske langt frem i motorrommet. Likevel oppleves nye A6 som mindre fremtung enn forgjengeren. Det betyr at bilen har blitt mer nøytral, mer svingvillig og mindre understyrt, noe som i sin tur gjør bilen mer sportslig. Styringen er mer innrettet mot komfort enn sport, men er presis nok til at den store bilen leverer god underholdning ved aktiv svingkjøring.

Trygg oppførsel

Selv om bilen har blitt mer nøytral enn forgjengeren, tenderer den fortsatt mot understyring. Selv om du velger å koble ut det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP), er overstyring overhodet ikke noe problem, i hvert fall ikke i fornuftige hastigheter. På tørr asfalt skal det svært mye til før hekken slipper.

På grus, og sannsynligvis også på snø, slipper det selvsagt lettere. Men når bakparten slipper, så skjer dette på en udramatisk og kontrollert måte. Denne oppførselen bidrar til at nye A6 oppleves som en stabil og trygg bil.

Supernøyaktig fartsholder


Vi har vært borti mange bremser som opererer nærmere låsing enn disse, ikke minst på grus. Men oppførselen under nødbremsing er forbilledlig stabil, også i sving. Når vi først er inne på bremser, må vi også nevne den imponerende presise fartsholderen. Ved behov tar nemlig Audi A6 i bruk bremsene, noe som sørger for at du kan stole på fartsholderen også i utforbakkene.

Vi omtalte plass og komfort sist gang vi testet Audi A6. Test av Audi A6 3.0 TDI finner du her.

Vi omtalte også interiøret i sammenheng med utenlandslanseringen. Mer om A6-interiøret finner du her.

Denne gangen hopper vi imidlertid rett videre til konklusjon og konkurrenter.