Motor og kjøreegenskaper

Volkswagen er også en av de som klarer å lage høye biler med gode kjøreegenskaper. Den føles trygg og forutsigbar både på fast og løst underlag.


Touareg er godt over middels utstyrt med tanke på terrengegenskaper. Her finner du både permanent firehjulsdrift, senterdifferensialsperre, lavgirserie samt at testbilen med luftfjæring også var utstyrt med et høyderegulerbart understell med valgfri demping.

Det er med andre ord ikke mye å pirke på, og du skal være eier av en særdeles avsidesliggende hytte for å ikke kunne kjøre til døren med en Touareg.

Minste motor

Vi har lurt på om den femsylindrete dieselmotoren er sterk nok for den drøye 2,2 tonn tunge Touaregen. Motoren yter 174 hestekrefter og 400 newtonmeter, og det er nok hvis du ikke har ekstraordinære krav til fart. Den har da for eksempel 60 newtonmeter mer en Volvo XC 90 D5 og det er det den trenger for å ikke virke undermotorisert. Det hjelper også med en sekstrinns girkasse som fungerer meget bra sammen med motoren. Den sjalter raskt og mykt og du har også mulighet for å gire selv. Spaken er usedvanlig stor og bred, og er også behagelig å hvile hånden på. Den samme spaken finner du i Phaeton.

Motoren trekker godt, men den produserer også støy og vibrasjoner. Det er straffen man ofte får ved å velge en sterk og fleksibel motor fra Volkswagen hvor innsprøytningen foregår via såkalt pumpedyseteknologi. Vi synes likevel at motoren fortjener gode skussmål for sin styrke og fleksibilitet.

Forholdsvis lettkjørt

Touareg er passe lang med sine 4,75 meter i total lengde, men det som kanskje noen synes er verre er bredden. Den er nesten to meter bred, nærmere bestemt 1,93 meter. Vi fikk bemerkninger fra andre sjåfører at den kan være uoversiktelig, men parkeringssensorer er stasndardutstyr. Det hjelper mye for egen kjøring, men skrapene i sidene på testbilen sladrer om at Touareg er plassfrekk i parkeringslommene på kjøpesentrene.

Avansert og komplisert

Luftfjæring er ekstrautstyr og koster 24.550 kroner. Den gjør at du kan stille inn bilen i fire forskjellige høyder. Lastenivå er lavest og godtar en maksimal hastighet på 5 kilometer i timen. Bakkeklaringen på lastenivå er 16 centimeter.

Veinivå er neste nivå. Da er bakkeklaringen variabel fra 18,5 til 22 centimeter. I hastigheter over 125 kilometer i timen senkes bilen med 2,5 centimeter og over 180 kilometer i timen senkes den ytterligere 1 centimeter.

Offroadnivå har en bakkeklaring på 24,5 centimeter som utgangspunkt. Den beholder du så lenge du kjører saktere enn 70 kilometer i timen. Enda mer høyde kan brukes når det virkelig er kritisk. For eksempel når bilen ligger på understellet og hjulene har dårlig feste. Bilen godtar maksimalt 20 kilometer i timen i den innstillingen. Kjører du fortere velger den selv offroadnivå.

Trenger du at bilen ikke senkes automatisk ved offroadkjøring kan du trykke på Lock-knappen. Da blir hastigheten begrenset til 70 kilometer i timen uansett. Den tåler også 58 centimeter dypt vann, både med luftfjæring og vanlig fjæring.

Tre demper programmer

Du kan i utgangspunktet velge mellom tre demperinnstillinger: Komfort, auto og sport. De selvvalgte innstillingene er bare veiledende og demperne justeres automatisk etter både fart og svinger i alle tre trinnene. I sportsinnstilling senkes bilen automatisk til 19,5 centimeter bakkeklaring. Da biter den seg fast samtidig som den ligger tungt og stødig på veien. I komfortmodus gynger den behagelig avgårde.

Motor og fremkommelighet er vel og bra, men komfort og plass er også viktig. Disse tingene kan du lese om i testen av Touareg 3.2 på denne lenken.

Konklusjon og konkurrenter finner du mer om her.