Motor og kjøreegenskaper

Nye Toyota Corolla Verso 1.8 har en fin motor, en lettsjaltet girkasse, flotte bremser og gode kjøreegenskaper.


Andre generasjon Corolla Verso kan i første omgang leveres med tre motoralternativer. Dieselmotoren er en 2,0-liter, mens de to bensinmotorer har slagvolum på henholdsvis 1,6 og 1,8 liter. Vi kjørte sistnevnte, som leverer 129 hestekrefter og 170 Nm ved 4.200 o/min.

1,8-literen er turtallsvillig, uten å være turtallsavhengig, og passer bilen godt. Motoren er sterk og sprek nok til at bilen aldri oppleves som undermotorisert og er ekstra frisk over 4.000 o/min. Fordi girkassen er ganske lavt drevet, treffer man andregir ved nettopp dette turtallet hvis man drar førstegiret helt ut, noe som sikrer umiddelbar tilgang på høy effekt. Corolla Verso 1.8 klarer derfor 0 til 100 på bare 10,8 sekunder. Over 5.000 o/min er gassresponsen kvikk og motoren trekker godt ut mot rødmerkingen ved 6.400 o/min. Et forbruk på 0,77 liter per mil ved blandet kjøring er godkjent.

Fin girspak-plassering


Girspaken er flyttet opp på dashbordkonsollen, noe som gjør den lett å nå. På typisk Toyota-vis glir spaken lett i trinn. Det eneste vi har å utsette på girkassen er femtegiret. Det er så lavt drevet at turtellernålen legger seg på 2.800 o/min i 100 kilometer i timen. Vi synes alt over 2.500 o/min er unødvendig høyt, fordi det både resulterer i unødvendig motorstøy og høyere forbruk.

Fine kjøreegenskaper

Med tanke på at Corolla Verso er en høy fleksibil, er kjøreegenskapene overraskende gode. Corolla Verso er ikke bare lettkjørt og forutsigbar, den har i tillegg sportslige egenskaper. Styringen er relativt direkte og bilen er svingvillig.

Corolla Verso kan også skilte med et hjuloppheng som takler alle slags ujevnheter på en god måte. Bilen krenger lite, er godt balansert og sitter godt på veien.

Trygg


Hvis bilen presses finner man ut at den er en forutsigbar understyrer og at det skal svært mye til før den viser tendenser til overstyring. Slike tendenser blir uansett nøytralisert av det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP, VSC på Toyota-språk), som er standardutstyr. Stabilitetsprogrammet kan ikke kobles ut og akkompagneres av pipelyder når det griper inn.

Svært godt bitt

Corolla Verso har skivebremser innenfor alle hjul, elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) og bremsekraftassistanse (BA). Bremsene produserer et svært godt bitt og utmerker seg positivt, ikke minst på regnvåt asfalt. Bremsekraftfordeleren sørger for at bilen, til tross for sitt høye tyngdepunkt, opptrer stabilt ved nødbremsing, også i sving.

Toyotas nye fleksibil kan altså friste med fine og trygge kjøregenskaper, en god girkasse og kraftige bremser. Men det stopper ikke der. Les mer om de geniale seteløsningene her.