Motor og kjøreegenskaper

Som sine større søsken blir også Astra tilgjengelig med en rekke motorer med både diesel og bensin som drivstoff. 105 hesteren er helt grei til Astra og gjør at den ikke føles undermotorisert.


Nå er Astra tilgjengelig med fire bensinmotorer og to dieselmotorer. Bensinmotorene har et slagvolum på 1,4, 1,6, 1,8 og 2,0 liter og yter henholdsvis 90, 105, 125 og 170 hestekrefter. De to dieselmotorene har begge 1,7 liters slagvolum og produserer henholdsvis 80 og 100 hester. 170-hesteren leveres med 6-trinns girkasse og resten av motorene leveres med 5-trinns girkasse. I tillegg kan 125-hesteren leveres med en 4-trinns automatkasse og 1,6-literen kan leveres med 5-trinns Easytronic.

1.6

Vi har kjørt 1,6-literen med 105 hestekrefter og 150 newtonmeter. Den holder fint til daglig bruk og Astra føles ikke undermotorisert med denne motoren. Hvis noen har lyst på diesel i stedet vil vi anbefale 100-hestersvarianten. Den koster snaue 20.000 kroner mer enn vår testbil. For at kjøringen skal bli mest mulig harmonisk trenger man dreiemoment langt nede i registeret. Astra har maksimalt dreiemoment på 3.900 omdreininger som er bra. Golf og Peugeot ligger også der, mens Corolla ligger 900 omdreininger høyere. Likevel har Astra den dårligste akselerasjonen fra 0 til 100 av de fire bilene. Som oppveining for dette oppgir Opel et forbruk på denne bilen på lave 0,66 liter per mil ved blandet kjøring. Corolla, Golf og 307 ligger på henholdsvis 0,70, 0,72 og 0,72.

Fast i fisken

Astra kan også leveres med en avansert demperkontroll som heter Continuos Damping Control (CDC) og noe som heter Interactive Driving System (IDS). Testbilene på lanseringen i mars hadde dette utstyret og dermed ble den kjøreopplevelsen svært positiv. Hele denne pakken sammen med ESP og litt annet småtteri koster 17.700 kroner og leveres kun på toppmodellene Cosmo og Sport. Vår variant Enjoy kan ikke leveres med dette utstyret og kjøreopplevelsen ble derfor av noe mer ordinær karakter. Dette er ikke så negativt som det kanskje høres ut. Selv ikke Golf som vi rangerte høyeste i klassen for en stund siden leverer noe mer enn trygge og greie kjøreegenskaper. Astra er fast i oppsettet, selv uten sportsunderstell, og liker seg også på litt svingete veier. Retningsstabiliteten er også god og det er en fryd å kjøre langt med den nye Astra.

Girkassen i vår testbil var litt kranglete. Den ville ikke være med på raske girskift. Den henger litt fast i det giret den står i, men hvis du ikke har det for travelt blir den forholdsvis enkelt greit med til neste gir.

Så langt kan Astra levere det konkurrentene kan. I tillegg er dette den første kompaktklassebilen som kan leveres med avansert aktiv understell. Videre på denne lenken finner du mer om plass og komfort.