Motor og kjøreegenskaper

Peugeot kommer med fire bensinmotorer og to dieseler. Vi har kjørt 2-literen koblet til en automatkasse som kanskje ikke er det vi ville brukt mest penger på.


Bensinmotorene finnes i effektene 117, 137, 160 og 211 hestekrefter. For de som vil velge diesel finnes en 1,6-liter med 110 hestekrefter og en 2-liter med 136 hestekrefter. 137-hesteren i testbilen ga fine ytelser, men automatkassa spolerte en del av opplevelsen.

Fire gir

Automatkassen er i stand til å "tenke" litt selv. Vi tror Peugeot hadde vært tjent med å gjøre den litt mindre lettlurt. Ved mye gasspådrag skal den liksom gire sportslig og ved mer forsiktig bruk av gasspedalen skal den gire tidligere og være mer komfortabel. Den tolker oss ofte feil og gjør innimellom noen ulogiske girskift. Den har også problemer med omstille seg fra sport til vanlig sjalteprogram. Alt dette medfører for eksempel at den rett som det er girer for sakte ned ved gasspådrag og girer for sakte opp når akselerasjonen er ferdig. Vi hadde mer suksess med å gire selv. Den funksjonen finner du til venstre i sjaltegaten. Sportsprogrammet er merket med en S og gjør at du konstant kjører å et høyere turtall. I tillegg har den et snøprogram. Utvalget av gir er også litt under dagens standard. 407 er utstyrt med en firetrinns kasse.

Sterk motor

En 2-liters motor gjør en god jobb i en mellomklassebil og er et langt sprang hvis man er vant med enten 1,6 eller 1,8-litere. Hadde det ikke vært for automatkassa ville denne opplevelsen blitt enda bedre. Dreiemomentet er tilgjengelig over et bredt spekter med turtall, mens hestekreftene befinner seg på topp. Motoren yter 137 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og allerede ved 1.800 omdreininger leverer den 170 newtonmeter. Maksimalt dreiemoment er på 190 newtonmeter ved 4.100 omdreininger i minuttet. Du har med andre krefter tilgjengelig over et stort register. Med automatgir klarer testbilen 0 til 100 på 12,2 sekunder og toppfarten er 206 kilometer i timen.

Styring og slag

Veigrepet på 407 er bra og det skal faktisk en god del til før det er snakk om skrens, og i så fall blir du reddet av et aktivt elektronisk stabilitetsprogram. Dette kan imidlertid deaktiveres med en knapp i midtkonsollen. I tillegg til automatkassa har dette også sin egen personlighet. Det forsøker å kjenne etter når du kjører sportslig, og gi mer spillerom i de tilfellene. Vi er litt usikre på om vi egentlig merket det. Slag på hjulene i svinger takler den ikke så bra og både under akselerasjon og i svinger kan hjulene da miste festet. Det kommer av at fjæringen er myk og at det nye avanserte understellet ikke helt leverer det det lover. Selv store felger med lavprofildekk klarte ikke å gjøre denne bilen fast i fisken.

Styringen er viktig og den progressive virkningen på den elektrohydrauliske styringen virket fint. Den er lett på rattet når du kjører sakte og blir hardere når du kommer opp i fart. Dette er med på gjøre bilen retningsstabil.

Det var litt å pirke på i dette kapittelet, men det er flere sjanser i neste. Plass og komfort finner du mer om her.