Motor og kjøreegenskaper

224 V6-hester er ikke nok til at E-klasse blir en firehjulsdrevet rallybil, men vi opplever den som hakket morsommere å ratte enn et bakhjulsdrevet eksemplar.


Grunnet til det er at firehjulsdriften er med på å fjerne den litt understyrte følelsen i en vanlig E-klasse, og med dårlig feste er det klart mer effektivt enn bakhjulsdrift. Mercedes-Benz har valgt et standardoppsett der bakhjulene er forfordelt med 60 prosent av kreftene som kommer via girkassen. Det er med på å gi bilen et preg av bakhjulsdrift, og sørger for forutsigbarhet ved hard bruk av høyrefoten.

E-klasse 4MATIC er med andre ord en relativt lettkjørt og forutsigbar bil. Imponerende er også hvordan firehjulsdriften fungerer sammen med ESP-systemet. Firehjulsdrift setter ESP-systemene på tøffere prøve enn biler med drift i bare en ende. I E 320 4MMATIC opplevde vi samspillet harmonisk og nesten helt uten de harde avbrytelsene som kjennetegner noen biler med ESP og firehjulsdrift.

Fin summing

En 3,2-liters V6 summer fint under panseret. Den utmerker seg ikke med spesielt høye ytelser, men er en trivelig motor som du raskt blir glad i. Den er med sine 315 Nm fra 3.000 o/min sterk nok til å sørge for komforten, og fra 4.500 o/min er gassresponsen og lyden av den typen som gjør at man sverger på å aldri kjøre dieselbil igjen.

Samarbeidet med automatgirkassen går utmerket, girskiftene er raske nok til at toppeffekten kan brukes fullt ut. Vil man benytte seg av styrken på lavere turtall er girkassen med på det, og girskiftene er spesielt myke. Det er en sportsinnstilling på femtrinnskassen som gir mer aggressivt giremønster.

På motorveien i 100 km/t krever ikke femtegiret mer enn 2.200 o/min av motoren. Da hører du omtrent ikke motoren, det gjør du heldigvis i samme hastighet i tredjegir – da med i underkant av 4.000 o/min på turtelleren. Selv om andregiret gir seg rundt 90 km/t er det flittig i bruk på grunn av en girkasse som svært villig girer ned. I manuell modus overstyrer girkassen ved turtallsperren, og girer til tross for at du har beordret den til å jobbe i et spesielt gir.

Strammer seg opp


Med luftfjæringen kommer muligheten for å justere fjæringsvei og demperinnstilling. I E-klasse er det tre innstillinger å velge blant; komfort, sport 1 og sport 2. Bilen endrer klart oppførsel avhengig av innstillingene, og overgangen fra komfort til en av sportsinnstillingen er markert. Styringen blir mer direkte og bilen gir tydeligere tilbakemeldinger når sportsinnstillingen er valgt.

Luftfjæring er nok veien å gå for å kunne få til både sportslige og komfortable kjøreegenskaper i en og samme bil, med luftfjæringen har svakheter som gjør at det ikke blir like sportslig som en bil med stram konvensjonell fjæring. Blant annet har luftfjæringen en tendens til å slippe hjulene helt i bånn med et dunk når underlaget er ujevnt, i tillegg kan følelsen med underlaget kan lett bli litt distansert.

Her kan du lese om om et svært begrenset utvalg konkurrenter.