Motor og kjøreegenskaper

1-serie har flotte kjøreegenskaper. Punktum. Den nye toliters motoren oppleves imidlertid som hyllevare.


Er du blant dem som har vært heldig nok til å stifte bekjentskap med den gamle 2,0-liters rekkesekseren som satt i forrige generasjon 3-serie? Da vil du bli skuffet over 2,0-literen i 1-serie. Effekten er riktignok den samme, 150 hestekrefter, men effekten og slagvolumet er omtrent det eneste de to motorene har til felles.

I motsetning til den gamle motoren, som kunne skilte med seks sylindre i rekke og en markert effektøkning ved 4.000 o/min, er den nye motorens slagvolum kun fordelt på fire sylindre. Og selv om den nye motoren kan skilte med både variable ventiltider (Vanos) og -løft (Valvetronic), oppleves den etter vårt syn verken som spesielt sprek eller morsom.

0 til 100 på 8,7

Riktignok er den fleksibel og trekker rent allerede fra 1.500 o/min, noe som blant annet betyr at man kan bruke fjerdegiret ned mot 40 kilometer i timen. Den produserer også kvikk gassrespons i de øvre delene av registeret. 0 til 100 går unna på raske 8,7 sekunder og toppfarten er 217 kilometer i timen. Sammenlignet med ordinære tolitere er det derfor ingen ting å utsette på denne kraftkilden. Men sammenlignet med BMWs pensjonerte 2,0-liters rekkesekser befinner motoren seg i en lavere divisjon, ikke minst når det kommer til lydbilde.

55 km/t i førstegir


Den langsmonterte motoren er rødmerket først ved 6.550 o/min. Turtallssperren trer først i kraft etter ytterligere 100 omdreininger, noe som betyr at motoren er relativt turtallsvillig. Motoren er koblet til en 6-trinns girkasse og klarer hele 55 kilometer i timen i første gir. Andregiret gir seg først ved 95 km/t og på lukket område vil du kunne finne ut at tredjegiret tillater 140 km/t før du må gire.

Motoren produserer et jevnt økende skyv opp gjennom registeret, noe som er effektivt, men kjedelig. Motoren mangler altså turbo- og dieselmotorens kraft ved lave turtall og de typiske turtallsmotorenes fres i de øvre delene av registeret.

Hard gange

Det som imidlertid trekker tankene mot dieselmotoren, er 120i-motorens harde gange. Motoren er mer knatrete enn det vi er vant til fra bensinmotorer og produserer også en del vibrasjoner. En del av disse videreformidles gjennom girspaken ved tomgang.

Fin girkasse


Sekstrinnskassen er imidlertid flott. Spaken er godt plassert og glir lett i trinn og girkassen oppleves generelt som sportslig. Takket være sjettegirets høye utveksling koser motoren seg med 2.400 o/min i 100 kilometer i timen, noe som er en fordel både med tanke på støy og forbruk. Forbruket er forøvrig godkjent, med 0,74 liter per mil ved blandet kjøring.

Lang akselavstand

Bilens aller sterkeste side er imidlertid kjøreegenskapene. Nye BMW 1-serie kan nemlig skilte med en rekke løsninger som sørger for at den skiller seg fra mengden. For det første kan den 422,7 centimeter lange bilen skilte med hele 266 centimeter akselavstand. Til sammenligning har Alfa Romeo 147 254 cm og Audi A3 257 centimeter. 1-seriens lange akselavstand gir korte overheng, noe som bidrar til de fine og voksne kjøreegenskapene.

50/50 vektfordeling

Vektfordelingen er også imponerende, bilklassen i mente. Takket være motorens plassering helt opp mot torpedoveggen og plasseringen av batteriet under bagasjerommet, har BMW klart å oppnå 50/50 prosent fordeling av vekten. I tillegg medvirker batteriplasseringen til å senke tyngdepunktet, noe som også bidrar til gode egenskaper.

Når akselavstand, vektfordeling og tyngdepunkt parres med en direkte og presis styring, blir resultatet uvanlig godt. 1-serie leverer kjøreglede som mer trekker tankene mot sportsbiler enn mot konkurrerende kompaktklassebiler.

Svingvillig


Det som kanskje kjennetegner 1-serie aller mest, er svingvilligheten, som selvsagt har sammenheng med bakhjulsdriften. Bilen er særdeles lett å plassere i ønsket spor og skarpe svinger blir en nytelse. Det sportslige hjulopphenget gir godt kontakt med underlaget, noe som ytterligere øker underholdningsfaktoren. Det samme gjør fraværet av krenge- og duvebevegelser.

Flott grep

Standarddekkene er i dimensjon 195/55-16 og er plassert på stålfelger. Vårt eksemplar var imidlertid satt opp med aluminiumsfelger påmontert 205/50-17-dekk. Resultatet er et svært godt veggrep som tillater meget kontante rattbevegelser før det slipper. Når bakhjulene først slipper, er bilen imidlertid overraskende snill. Bakhjulsskrenser kommer på en kontrollert måte og korrigeres greit med motstyring.

1-serie har elektronisk stabilitetsprogram (ESP) (DSC på BMW-språk) som standardutstyr. Dette kan imidlertid kobles ut ved å holde den såkalte DTC-knappen inne i tre sekunder. Et kort trykk på DTC-knappen resulterer i utkobling av antispinnsystemets motorkraftreduksjon.

Komfortabel


Det å kombinere sportslige egenskaper ved aktiv kjøring med høy komfortgrad ved normal kjøring er en komplisert oppgave. Men til tross for de sportslige egenskapene, er BMW 1-serie en ganske komfortabel bil. Med 17-tomshjul klarer ikke hjulopphenget å ta unna de skarpeste ujevnhetene, men normale dumper og hull svelges greit. Med originaldekk blir nok komforten mer enn tilfredsstillende.

Fire skivebremser

BMW 1-serie har skivebremser rund baut som standardutstyr, så også 120i. Bremsene leverer et godt bitt og bilen opptrer stabilt ved nødbrems. Vi nevner også at akustisk håndbrekkvarsler er på plass.

Vi var altså litt slemme mot 120i-motoren, men roser bilens kjøreegenskaper. Også interiøret er blant 1-seriens sterke sider. Les mer her.