Motor og kjøreegenskaper

BMW 530dA Touring har alt - en rå motor, sportslige kjøreegenskaper, en flott automatgirkasse og brutale bremser.


Som vi har skrevet på gang på gang, har dieselmotoren gjennomgått en rivende utvikling de siste årene. BMWs nye 3,0-liters dieselmotor er et glimrende eksempel, noe som blir tydelig hvis vi sammenligner med BMWs egen 3,0-liters bensinmotor.

For det første er dieselmotoren med sine 500 Nm langt sterkere enn bensinmotoren (300 Nm). I tillegg er den langt gjerrigere. Mens BMW 530i (sedan, denne motoren finnes foreløpig ikke i stasjonsvognen) drikker 0,95 liter per mil ved blandet kjøring, klarer dieselmotoren seg med 0,69 liter.

Effekt og akselerasjon

Men dette er for så vidt gammelt nytt. Dieselmotoren har alltid vært sterkere og gjerrigere enn bensinmotoren. Det revolusjonerende er at dieselmotorene er på vei til å få like høy effekt som bensinmotorene. BMW har nemlig hentet ut 218 hestekrefter fra sin 3,0-liters diesel, noe som betyr en forskjell på bare 13 hestekrefter sammenlignet med bensinmotoren (231 hk). Med så høy effekt klarer BMW 530d (sedan med manuell girkasse) 0 til 100 på imponerende 7,1 sekunder, og bruker dermed bare to tideler mer enn 530i.

Når vi i tillegg vet at dieselmotoren knuser bensinmotoren i samtlige fleksibilitetsøvelser, er det ikke lenger tvil om hvilken motor som er mest effektiv.

GM-motor henger etter


Den store dieselen imponerer ikke bare sammenlignet med BMWs egen bensinmotor. Også hvis vi ser mot enkelte konkurrenter blir det klart at BMW har gjort en god jobb. Et eksempel er General Motors 3,0-liters diesel, som blant annet er å finne i Saab 9-5, Opel Vectra og Opel Signum. Denne motoren yter 176 hestekrefter og 350 Nm, noe som blir ganske tamt sammenlignet med BMWs motor. Mercedes-Benz sitt alternativ, 320 CDI-motoren, har et større slagvolum (3,2 liter) og yter i likhet med BMW-motoren 500 Nm. Men effekten er begrenset til 204 hestekrefter.

AMG og Audi

I rettferdighetens navn skal vi imidlertid nevne Mercedes-Benz sin AMG-diesel, som bare har 3,0 liter slagvolum. Denne yter hele 231 hestekrefter og 540 Nm. Heller ikke Audi ligger på latsiden. Audi har utviklet en flott 3,0-liters diesel for A6 og A8. Denne yter 225 hestekrefter og 450 Nm i A6, 233 hestekrefter i A8.

Det må også nevnes at BMWs 3,0-liters diesel er ikke helt ny. BMW-kjennere vil være klar over at 218-hesteren også er å finne i 7-serie og X5. 3-serie og X3 må imidlertid klare seg med den eldre varianten, som yter 204 hestekrefter og 410 Nm.

Uanstrengt


Ute på veien lever BMWs diesel opp til papirtallene. Til tross for at den har 1,7 tonn stasjonsvogn å dra på, jobber motoren særdeles uanstrengt. Maksimalt dreiemoment er på plass ved 2.000 o/min, noe som resulterer i et flott bunndrag. BMW har imidlertid klart å gjøre motoren lettpustet også ved høyere turtall og skyvet i seteryggen er markant helt opp til 4.500 o/min, der automatgirkassen legger inn girskiftet. Vi ble litt overrasket over at BMW har lagt girskiftet så lavt. Rødmerkingen starter faktisk ikke før ved 5.000 o/min og motoren høres ut som om letthet hadde klart dettet turtallet.

7,4 sekunder med automatgir

Selv om 530d A Touring faktisk klarer 0 til 100 på 7,4 sekunder, er det ikke først og fremst fra stillestående at bilen imponerer. Momentomformeren fungerer nemlig som en sikkerhetsventil og har som oppgave å forhindre at det voldsomme dreiemomentet skal ødelegge girkassen. Dermed posjoneres kreftene ut på en måte som resulterer i en viss forsinkelse når gasspedalen trykkes i bunn fra stillestående.

Dermed er det først og fremst ved høyhastighetsakselerasjon at motoren kommer til sin rett. Forbikjøringer er en fornøyelse og skyvet trekker tidvis tankene mot store V8-motorer. Til å være en dieselmotor, er gassresponsen uvanlig kvikk i hele registeret, og spesielt i øvre halvdel.

Nærmest vibrasjonsfri


Dieselmotorene har ikke bare blitt sprekere de siste årene. De har også fått en mer sivilisert gange. Dette gjelder ikke minst denne herlige rekkesekseren. Den som står utenfor hører riktignok at bilen drikker diesel, men støyen er ikke påfallende, det store slagvolumet tatt i betraktning. Inni kupeen er motoren knapt hørbar ved lavere turtall.

Det som imponerer enda mer, er fraværet av vibrasjoner. Verken ratt, pedaler eller girspak avslører at man har en stor dieselmotor under panseret.

Raske skift

BMW 530d leveres i utgangspunktet med en sekstrinns manuell girkasse. Vårt testeksemplar var imidlertid satt opp med en automatkasse med samme antall trinn. Denne betjenes ukomplisert og via en behagelig skinntrukket spak. De automatiske girskiftene er både rask og myke, men om ønskelig kan man også gire "manuelt". Fordi kassen har hele seks trinn, gir førstegiret seg i 50 og andregiret i 90 kilometer i timen. Sjettegiret er et virkelig motorveigir og turtelleren hviler nede på 1.500-merket i 100 km/t.

Ved sportslig kjøring oppdager man at girkassen også er kickdownvillig. Eksempelvis tillater den nedgiring fra tredje til andregir helt opp til 80 kilometer i timen.

Uvanlig sportslig


At nye 5-serie har gode kjøreegenskaper, det visste vi fra før. 530d Touring er intet unntak og med Dynamic Drive blir bilen uvanlig sportslig. Dynamic Drive-teknologien sørger blant annet for å nærmest eliminere tendenser til krenging, noe som betyr at man kan holde imponerende høye hastigheter i sving.

I tillegg er vektfordelingen god og dette, kombinert med bakhjulsdrift, forsterker den sportsbilaktige opplevelsen. Bilen opptrer nøytralt i sving og uten gasspådrag skal det mye til før den kommer med hekken, både på asfalt og grus. Når bakvognen først kommer, kommer den på en underholdende og kontrollert måte, i hvert fall når man lar gasspedalen være i fred. Med utkoblet elektronisk stabilitetsprogram (ESP, DSC hos BMW) vil tøffe provokasjoner i kombinasjon med gasspådrag selvsagt kunne resultere i mer drastisk oppførsel.

Smart styre-teknologi


Vårt eksemplar var også utrustet med såkalt aktiv styring, noe som blant annet gir en svært fin og direkte styring på landeveien. I tillegg er den aktive styringen genial i byen. Ved lave hastigheter øker styremekanismens utveksling og man trenger kun å dreie rattet en halv omdreining for å oppnå maksimalt hjulutslag. Dermed blir parkering og andre byrelaterte øvelser en fornøyelse.

Hjulopphenget er selvsagt også førsteklasses og takler blant annet lange ujevnheter på en glimrende måte. Også hull og smådumper pareres på en god måte. Men BMW-opphenget ikke imponerer like mye som det vi finner i Mercedes-Benz E-klasse, som er hakket mer komfortabel når underlaget blir humpete.

Rå bremser


Bremsene derimot, står ikke tilbake for noen. De kraftig dimensjonerte bremsene leverer et voldsomt bitt og en rekke elektroniske hjelpemidler (elektronisk bremsekraftfordeling, kurvekontroll, nødbremsassistanse, les mer her) sørger for at eksemplariske bremseegenskaper.

BMW 530d Touring har egentlig bare to opplagte konkurrenter - Mercedes-Benz E-klasse og BMW 525d. Vi forteller deg hvilken bil du bør velge her.