Motor og kjøreegenskaper

Forrige gang vi kjørte F-serie var det med en 7,3-liters V8-diesel. Nå er det en 6-liter som er satt til samme jobben – og den er bedre.


Den er sterkere, kvikkere og mer lydsvak. Den er dessuten nå satt til å jobbe sammen med en femtrinns automatgirkasse. Det samarbeidet går stort sett bra, og du får når du vil tilgang på de 325 hestekreftene motoren yter på topp.

Likevel er det råstyrken på lave turtall som kler bilen og som imponerer. 760 Nm ved 2.000 o/min gjør at du ikke merker noen forskjell om du er fullastet eller ikke, og styrken på lave turtall gjør at du kan kjøre effektivt uten å presse motoren. For presses V8-eren støyer den på lastebilvis.

Tusler

Med høyeste gir på plass tusler motoren rundt i 1.200 o/min ved 80 km/t. Da sørger fartsvinden for at motoren er knapt hørbar. Girer du ned til tredje gir ender du på 3.100 o/min i samme hastighet. Girkassen skifter normalt mykt, og den litt fiklete sjaltingen på rattet gjør at det enkleste er å la girspaken stå i fred. Under press, eller ved mange hastighetsendringer, er ikke girskiftene like silkemyke.

Fra stillestående drar den store bilen imponerende godt i gang, og vel oppe i fart er også akselerasjonen imponerende. Med kun bakhjulsdrift er motorstyrken så heftig at hjulene drar seg løs uten problemer, og særlig på regnvåte veier skal du være forsiktig i omgangen med gasspedalen.

Firehjulsdriftsystem er av den enkle typen der utgangspunktet er bakhjulsdrift og forakslingen får overført krefter ved at du vrir på en bryter på dashbordet. Det er høy- og lavgirserie ved firehjulsdrift, og bakhjulene går i takt ved hjelp av en differensialbrems. I terrenget er F-350 litt for stiv for å holde kontakt med ujevnt underlag, og bakhjulene mister lett grepet på grunn av at relativt lite av bilens vekt ligger over de når lasteplanet er tomt.

Stiv

Du kan laste 1.245 kilo på planet, og kjøre med tilhenger som veier mer enn 4.500 kilo. Slike kapasiteter krever solide dimensjoner, og også fjæringskomponentene er av det grovere slaget. Bilen er veldig stiv, for stiv til å være komfortabel uten last, og for stiv til å håndtere dumper på en fornuftig måte. Fordelen er at den krenger lite i svinger, men det skal ikke mye forstyrrelse til i form av ujevnheter før veigrepet sier takk for seg.

Bremser og styring har ikke gjennomgått de helt store forandringene. Begge deler gir en vag følelse for veiforholdene, og det er mer erfaring i bilens oppførsel enn signaler som hjelper til i vanskelige situasjoner.

Komfort, størrelse og styrke


Komfort kan måles i mange forskjellige klasser, og for Ford F-350 Super Cab vil størrelsen veie godt opp for manglende netthet i bytrafikk. Nærmest ubegrenset kapasitet i form av vekt og plass, og et over to meter langt lasteplan med 1,3 meter mellom hjulhusene gjør at du kan kjøre ATVen eller snøscooteren rett opp på planet. Det vil for mange være det ypperste av komfort.

Komfortabelt er det også å ha motorkraft som gjør at du sjelden legger merke til hvor mye last du har med deg. Det er også et klart komfortfortrinn å ha både lasteplan samtidig med at verdifullt verktøy eller bagasje får plass inne i kupeen.

Motorstøyen og dårlig fjæringskomfort trekker ned, og har du ikke bruk for hele lastekapasiteten er det ingen grunn til å belemres med en så stor bil. Selv F-250 som har mindre nyttelast og litt snillere fjæring vil nok oppleves som svært stiv uten last.

Les videre om konklusjon og konkurrenter her.