Motor og kjøreegenskaper

Volvo V50s minste motoralternativ gjør en grei jobb, verken mer eller mindre. Girkassen burde hatt et ekstra trinn.


1,8-literen vi finner i V50 (og S40) er en gammel kjenning som også finnes i ulike varianter i Ford Mondeo, C-Max og Mazda 6. Den firesylindrede motoren yter 125 hestekrefter ved 6.000 o/min og maksimalt dreiemoment, 165 Nm, er på plass ved 4.000 o/min. Tallene indikerer at motoren er en klassisk bensinmotor, som produserer et jevnt økende skyv i takt med økende gasspådrag.

Takler lavt turtall

Selv om motoren på papiret ikke er spesielt mye sprekere enn moderne 1,6-litere, har man glede av det ekstra slagvolumet. Takket være dette, samt variable ventiltider på innsugsiden, er motoren sterk nok til at den gjør en god jobb også i de lavere delene av registeret. 1,8-literen jobber relativt uanstrengt ned mot 2.000 o/min, noe som betyr at man slipper hyppig giring.

Støy ved høye turtall


Turtelleren er rødmerket først ved 6.500 o/min og turtallssperren befinner seg enda høyere - ved 7.000. Motoren trekker godt helt opp til rødmerkingen, men produserer en god del støy allerede fra 5.000 omdreininger. Ved inspirert alene-kjøring er ikke dette noe problem, men når man har med passasjerer og forsøker å gjennomføre samtaler med disse, blir motorstøyen ved høye turtall påtrengende. De fleste vil nok derfor velge å bruke motorens mellomregister, som gjør en hederlig innsats.

11 sekunder

En bil på 1,3 tonn vil aldri bli noen racer med en 1,8-liters sugemotor under panseret. V50 1.8 bruker 11 sekunder på øvelsen 0 til 100, omtrent det samme som konkurrentene. Også forbruket, 0,73 liter per mil ved blandet kjøring, er på det jevne.

Savner sjettegiret


V50 1.8 leveres med en manuell femtrinnskasse. Girkassen betjenes via en kort girspak som beveger seg i et ryddig dobbel-H-mønster. Korte spakbevegelser signaliserer sportslighet og det stramme oppsettet sørger for kvalitetsfølelse.

V50 1.8 klarer 55 km/t i første- og 90 km/t i andregir. Trinnene er lagt relativt tett, slik at man treffer neste gir helt oppe ved 5.000 o/min når man utnytter girene fullt ut. Dette er effektivt, fordi maksimal effekt som vi husker befinner seg ved 6.000 o/min. Ulempen er at man i femtegir blir liggende helt oppe på 2.900 o/min i 100 km/t. Det høye turtallet resulterer i savn etter sjettegiret vi hadde i V50 2.0 D. Dessverre kan V50 1.8 verken leveres med sekstrinns manuell kasse eller automatgir.

Gode kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene har fått grundig omtale i tidligere V50-tester. Vi gjentar imidlertid at V50 oppleves som forbilledlig trygg og stabil, også i høye hastigheter. Til tross for at storparten av motoren befinner seg foran forakselen, har bilen en nøytral oppførsel i sving. Hvis den provoseres hardt, går bilen vanligvis inn i forutsigbar understyring, men i høyhastighetssvinger kan bilen la seg overtale til å komme med hekken. Det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP, DSTC på Volvo-språk), som ikke lar seg koble ut, kveler imidlertid slik oppførsel før den blir farlig.

Presis styring


Oppsettet er stramt og sportslig og bilen krenger svært lite, selv ved aktiv svingkjøring. Hjulopphenget takler de aller fleste underlag på en forbilledlig måte, men sliter litt over de aller skarpeste ujevnhetene. Det treekede rattet er tykt og god å holde i, og styringen er presis og direkte nok til å inspirere til aktiv kjøring.

Bremsene produserte også denne gangen et svært godt bitt og V50 oppfører seg svært stabilt ved nødbremsing, også i sving. Moderne bremseteknologi sørger for at ABS-vibrasjoner i bremsepedalen nærmest er eliminert. Stor dybdeforskjell mellom gass- og bremsepedal trekker imidlertid ned.

Er V50 1.8 Business et godt kjøp? Les vår konklusjon her.