Motor og kjøreegenskaper

X3 2.0d er overraskende kvikk og sportslig. Så sportslig at det går hardt utover komforten.


X3 2.0d er usedvanlig tung. Med en egenvekt på hele 1.745 kilo, veier bilen faktisk nøyaktig det samme som en Audi A8 4.2 quattro. Med en så høy vekt ville det etter vårt syn vært naturlig at X3 hadde blitt utstyrt med den samme motoren som vi finner i 120d. Denne 2,0-literen, som yter hele 163 hestekrefter og 340 Nm, er en eksplosiv opplevelse i 1-serie.

Sterk nok

X3 har av en eller annen grunn ikke fått denne motoren. I stedet har X3 2.0d fått den mer moderate versjonen vi kjenner fra 320d. Det betyr at X3 2.0d må nøye seg med 150 hestekrefter og 330 Nm. Dette høres relativt beskjedent ut for en så tung firehjulsdreven bil, men fungerer faktisk svært godt.

Til tross for de beskjedne tallene oppleves X3 2.0d aldri som undermotorisert, tvert i mot. Den sterke 2,0-literen leverer nemlig et flott skyv hele veien fra 1.500 til 4.400 o/min. BMW har altså klart å fordele dreiemomentet over et bredt register, i motsetning til en del andre dieselmotorer, som produserer voldsomt skyv i området rundt 2.000 omdreininger, men som dabber av med økt turtall.

10,2 sekunder


Faktisk klarer X3 2.0d 0 til 100 på 10,2 sekunder, noe som er overraskende gode tall med tanke på at man må gjennom tre gir for å nå opp i denne hastigheten.

Akselerasjon fra stillestående er altså ikke noe problem. Men det som selvsagt er langt viktigere, er akselerasjon fra høye hastigheter, noe som blant annet er viktig ved forbikjøring. Og det er under slike omstendigheter at motoren viser sin sterkeste side. Det faktum at motoren produserer så kraftig akselerasjon over et så bredt turtallsområde, sørger for at forbikjøringer gjøres unna raskt og trygt.

Myk gange

En annen positiv side ved denne motoren, er den myke gangen. Den problematiske dieselknatringen er nesten eliminert og ved tomgang må man nesten lytte aktivt for å høre at det er en dieselmotor som surrer og går under panseret. Også under kjøring er dieselstøyen svært langt unna.

Dette skyldes selvsagt til en viss grad den tykke matten BMW har plassert under panseret. Men hoved-æren må nok gå til BMWs motorutviklere, som har utviklet en harmonisk motor.

Irriterende vibrasjoner


Helt i mål er motoren imidlertid ikke. Ved tomgang forplantes merkbare vibrasjoner til girspaken og i noe mindre grad til ratt og pedaler. I tillegg skaper motoren en del irriterende vibrasjoner ved 1.400 og 2.600 omdreininger. Disse smitter over til deler av interiøret og resulterer i ulyder.

Tvilsom merking

Vi synes også BMW kunne vært mer redelige ved merkingen av turtelleren. Denne er rødmerket først ved 5.100 omdreininger, noe som ga håp om en særdeles lettpustet dieselmotor. Som nevnt er det slutt på moroa ved 4.400 o/min og turtallsperren trer i kraft ved 4.500 omdreininger.

Grei girkasse

BMW X3 2.0d leveres med en sekstrinns manuell girkasse. Denne betjenes via en spinkel, men grei girspak. Girkassen er strammere enn snittet, men det hadde etter vårt syn ikke gjort noe om den var enda strammere.

Selv om BMW-dieselen spiller på et relativt bredt register, kan den altså ikke måle seg med bensinmotorer, som ofte trekker til både 6.000 og 6.500 omdreininger. For å sikre god utnyttelse av kreftene, har BMW derfor valgt å gi de tre første trinnene en relativt lav utveksling. Resultatet er at disse gir seg ved henholdsvis 35, 65 og 105 kilometer i timen.

Sjettegiret ligger imidlertid høyt nok til at man kan kose seg i 1.900 o/min i 100 kilometer i timen. Forbruket, 0,72 liter per mil ved blandet kjøring, har vi ingenting å utsette på.

Bygd for Europa


BMW X5 ble utviklet med det amerikanske markedet høyt på agendaen, og bygges til og med i USA. X3 derimot, bygges i Europa.

Og etter å ha kjørt X3 er vi overbevist om at amerikanske kunder har hatt lav prioritet under utviklingen. X3 er nemlig særdeles sportslig til denne biltypen å være. Til tross for den høye bakkeklaringen og det medfølgende høye tyngdepunktet, kan bilen nærmest kjøres som en sportslig kupé. X3 kjennetegnes ved fravær av krengning og duving og ligger svært godt på veien. I tillegg er styringen direkte, noe som resulterer i at X3 blir overraskende morsom og tillitvekkende på svingete landeveier.

Lite komfortabel

De sportslige egenskapene har imidlertid sin pris. Fraværet av komfort er påfallende og sammenlignet med storebror X5 blir X3 en stump og slitsom opplevelse. Hjulopphenget takler riktignok småhull og dumper på en brukbar måte, men når bilen utfordres av telehiv og andre mellomlange ujevnheter, blir den så spretten at premium-følelsen lider.

Vil få andre dempere


Nå skal det imidlertid nevnes at X3 2.0d er så ny at testeksemplaret vi disponerte faktisk var en førproduksjonsutgave. Da vi klaget over manglende komfort, kunne den norske BMW-importøren opplyse at BMW har bestemt seg for å satse på andre og mer komfortable støtdemperne enn de som satt i vårt eksemplar. Dette kan nok bidra til å heve komforten noe, men noen komfortvinner blir nok X3 aldri.

God fremkommelighet

I likhet med de aller fleste andre SUVer, er også BMW X3 utviklet mer med tanke på asfalt enn terreng. X3 har verken ramme, stiv bakaksel, lavgirserie eller differensialsperrer.

Likevel vil X3 uten problemer takle selv de tøffeste hytteveier. Bilen er i utgangspunktet bakhjulsdrevet, men så snart ABS-systemet reagerer antydning til forskjeller i omdreiningshastighet mellom for- og bakaksel, kobler forhjulene inn. Firehjulsdriften (xDrive), kombinert med den høye bakkeklaringen, sørger for en fremkommelighet som vil holde lenge for de aller fleste. I tillegg er X3 ujålete nok til at både støtfangere, hjulbuer og sideskjørt er utformet i matt, svart plast

Vinterstid kan X3-eiere sette utfor bratte bakker og slippe bremsen, takket være bakke-assistenten (Hill Descent Control). Denne sørger for at bilen holder svært lav hastighet og holder riktig kurs ved å automatisk fordele bremsekraft til riktig hjul.

Flotte bremser


Bremsene er for øvrig kraftig dimensjonert - selv bakskivene er ventilerte. Redskapen produserer et svært kraftig bitt og opererer tett opp mot låsing. Så tett at den tunge bilen legger igjen bremsespor som minner om tiden før ABS-bremsene.

Høye firehjulstrekkere kan ofte være litt ustabile ved nødbremsing fra høye hastigheter, men X3 er et positivt unntak. Bilen opptrer svært nøytralt ved nøbremsing, både på rettstrekninger og i sving. Vi gir også pluss for liten dybdeforskjell mellom gass- og bremsepedal.

Er X3 2.0d et godt kjøp? Les vår konklusjon her.