Motor og kjøreegenskaper

Motoren finnes også i Dodge Viper, men blir der utilgjengelig for omtrent alle. I Ram med lastebil-vognkort blir avgiften kroner null hvis du har momspliktig firma. Da koster bilen den nette sum av 445.000 kroner uten moms.


Under det enorme panseret ruver det en kjempemotor. Den er et imponerende syn, og de røde toppdekslene avslører at motoren er plukket rett fra sportsbilen Viper. Motoren har også de samme effekttallene. Den yter 500 hestekrefter ved 5.600 omdreininger, og dreiemomentet når toppen ved 4.200. Motoren er likevel veldig sterk over absolutt hele turtallsregisteret. Det er ikke et eneste dødpunkt noe sted. 90 prosent av dreiemomentet er også tilsetede helt fra 1.500 og helt til effekttoppen på 5.600 omdreininger. Motoren yter mye, men effektuttaket er egentlig ikke så stort slagvolumet tatt i betraktning. Den yter drøye 60 hestekrefter per liter slagvolum, og det er lite i forhold til en del europeiske superbiler som har over 100 hestekrefter per liter slagvolum. Ram SRT-10 har det største slagvolumet vi har testet noen gang, 8,3 liter, og yankeene har ett poeng når de sier: -There is no replacement for displacement.

Sportslige ytelser

Dodge oppgir ikke noe eksakt tall for akselerasjon fra 0 til 100, men hevder at den ligger på en lav femmer. Det tror vi på. Førstegir tømmes på et blunk, og du må ikke gire før speedometernåla viser 80. Det er med andre ord ikke mye av andregiret du trenger å bruke for å nå hundre. For de som vil spare bensin kan vi nevnet at den i 80 kilometer i timen i sjettegir går på 1.000 omdreininger. Da klarer du så vidt å tangere ned mot en liter per mil i forbruk. Normalt ligger den på mellom to og tre liter på mila, og gjerne litt mer enn det også. Du må med andre ord være forberedt på at det koster å kjøre stort.

Vi var rimelig sikre på at det var automatgir på denne bilen, men det var det ikke. En sekstrinns manuell girkasse er hva du må lide deg gjennom med Viper-motor under panseret. Kløtsjen er tung som sirup, og du vil helst ikke stå for lenge i kø og slurekjøre for langt. Melkesyra kommer garantert ganske fort. Girspaken er ei stålstang som stikker opp fra gulvet, og når du har tømt førstegiret sitter den nesten fast i det giret. Det er bare å finne frem den store armmuskelen når du skal legge inn neste gir. Det må faktisk brukes en del krefter, men vi regner med at den tåler det også.

Så som så

Advokat Ralph Nader utga en bok i 1965 om General Motors som het "Unsafe at any speed". Den gikk spesielt hardt utover Chevrolet Corvair som Nader mente var livsfarlig. Han var også svært kritisk til bilfabrikkens treghet med å gjøre bilene sikrere og innføre blant annet sikkerhetsbelter. Daimler Chrysler er ikke helt ukjent med biler med dårlig balanse de heller (Mercedes A-klasse), men kompetansen fra Tyskland har ikke smittet over til USA. Ram SRT-10 har enorme krefter, men ikke kjøreegenskaper til å takle kreftene. De ekstreme dekkene i dimensjon 305/40-22 løsner uten å gi noen signaler om det, og er det litt vått spinner den på de fire første girene. På våt vei er denne bilen derfor meget krevende, og det er nesten et under at går så bra som det gjør på vår testtur. På tørr vei har du mye mer kontroll, men ikke gi for mye gass i svingene. Baken kommer som et skudd hvis dekkene skulle løsne. Gir du full gass på en rettstrekke vil dekkene med all sannsynlighet beholde grepet. Løsner de merker du det ikke før baken begynner å bevege seg sidelengs, eller før det kommer dekkrøyk ut av bakskjermene.

Når du har blitt vant med alle ulempene med SRT-10 er den ikke så aller verst å håndtere ved småkjøring. Den har en ganske lett og fin styring, og siden det ikke er firehjulsdrift har den også ganske god svingradius. Hvor oversiktlig den er blir litt personlig, men det er mulig å venne seg til den. Dette er en såkaldt Regular Cab og den er en halv meter kortere enn Quad Cab som er firedørsvarianten. SRT-10 er 5,25 meter lang.

Herlig lyd

Motoren avgir grov lyd og mye lyd. Når du trykker inn startknappen braker det i hele nabolaget, og de som ikke har stått opp når du fyrer opp tiern om morgenen våkner garantert når du skal ut å kjøre SRT-10. Den minste berøring av gassen fremkaller uhemmet motorstøy, men det står på en måte i stil med bilen. Dette er jo ikke noe for de som vil ha noe diskré og elegant. Hard akselerasjon frembringer også en helt fantastisk motorlyd. Det rett og slett drønner i ørene.

Til tross for en og annen skavank er Dodge Ram SRT-10 kul å kjøre. I tillegg er den et funn for de som liker krefter og macho utstråling. Interiør og komfort er også viktig og mer om det finner du på denne lenken.