Motor og kjøreegenskaper

Det er sjeldent vi har hatt det så gøy i en så praktisk og rimelig bil. Opel Astra 1.8 Cosmo med IDS har kjøreegenskaper som trekker tankene mot sportsbiler.


Nye Astra kjører i utgangspunktet godt, men har et lite stykke igjen opp til Golf. Golf har etter vår syn kompaktklassens beste kjøreegenskaper. Hvis man imidlertid "jukser" og investerer i Interactive Driving System (IDS), løftes plutselig Astra opp i en divisjon for seg.

Valgfrihet

IDS-systemet består av flere elementer, hvorav det viktigste er de elektronisk styrte støtdemperne. Det geniale med disse er at man ved et knappetrykk kan endre deres karakteristikk fra komfort til sport. I motsetning til tradisjonelle sportsunderstell, der man må leve med et stivt understell permanent, kan man i Astra velge disse egenskapene kun når man virkelig ønsker dem.

Når man trykker på Sport-knappen er det ikke bare demperkarakteristikken som endres. I tillegg blir gassresponsen merkbart kvikkere og styringen mer direkte. Dermed oppleves Astra plutselig som en helt annen bil.

Ekte kjøreglede


Med sport-programmet aktivert minner Astra mer om enn sportskupé enn om en femdørs familiebil. Det deilige, tykke og treekede rattet har utsparringer for tomlene og formidler svært god kontakt med forhjulene. Den presise styringen er direkte nok til at tankene trekkes mot sportsbiler og fraværet av krenging er påfallende. Det stive oppsettet resulterer blant annet i at bakvognen lystrer mye raskere enn det man er vant med i denne klassen, noe som i sin tur produserer ektefølt kjøreglede.

Bilen ligger i tillegg svært godt på veien og kaster seg villig inn i svingene. Gasspådrag i kombinasjon med brå rattutslag resulterer selvsagt i at den forhjulsdrevne bilen understyrer, ikke minst på grus og våt asfalt. Men i slake høyhastighetssvinger opptrer familiebilen forbilledlig nøytralt og hvis man går inn for det kan man kose seg med underholdende, men trygge firehjulsskrenser.

Biter seg fast


Stive biler kan ofte bli spretne på humpete landeveier, men Astra er et hederlig unntak fra regelen. De fire hjulene biter seg fast i underlaget nærmest uansett hva slags underlag man utsetter bilen for.

Når man har kjørt fra seg er det bare å deaktivere sport-programmet. Astra har fortsatt gode kjøreegenskaper, men hull og dumper takles på en mer behagelig måte. Samtidig blir styringen mer komfortabel og gassresponsen mer avslappet.

Vårt testeksemplar var denne gangen utstyrt med en 1,8-liters motor. På papiret virker ikke ytelsene voldsomme. 125 hestekrefter og 170 Nm er langt fra oppsiktsvekkende i dag. 0 til 100 på 10,8 sekunder er heller ikke egnet til å imponere. Våre forventninger var med andre ord ikke spesielt høye.

Flott motor


Derfor tok det ikke lang tid før vi måtte inn i hanskerommet for å sjekke vognkortet. Kunne dette virkelig være en 125-hesters 1,8-liter?

Hvorfor ble vi så usikre? Jo, fordi motoren har et nydelig mellomregister. Fordi motoren produserer et flott skyv hele veien fra 2.500 til 6.500 omdreininger. Fordi motoren trekker klokkerent i 50 kilometer i timen i femtegir, noe som betyr 1.400 omdreininger. Fordi motoren trekker rent på tomgang i 3. gir, noe som betyr 800 omdreininger. Og fordi vi i denne situasjonen kunne trykke gasspedalen i bunn - uten at motoren protesterte.

Uvanlig kombinasjon


Vi lot oss rett og slett imponere over denne motoren, som er langt mer fleksibel enn det vi hadde forventet. Denne positive opplevelsen har helt sikkert sammenheng med at vi er vant til at 1,8-liters motorer befinner seg i de større og tyngre mellomklassebilene. Som vi fortalte i innledningskapittelet, er det svært få kompaktbiler som leveres med 1,8-litere. Men det er for så vidt uinteressant. Poenget er at denne motoren passer Astra særdeles godt.

Rimelig mellomting

Etter å ha stiftet bekjentskap med denne bilen er vi overrasket over at denne motorstørrelsen er så uvanlig i denne klassen. Mange av dagens 1,6-liters motorer er riktignok friske, men ingen av dem leverer et mellomregister som kan måle seg med dette. 2,0-literne er selvsagt enda sterkere, men de blir betydelig dyrere, noe vi skal komme tilbake til i neste kapittel.

Kranglete girkasse


1,8-literen leveres som standard i kombinasjon med en femtrinns manuell girkasse. Denne betjenes via en uvanlig kort girspak og kjennetegnes ved korte sjaltebevegelser. Men perfekt er kassen ikke. Den er kranglete ved raske girskift og kan være problematisk å få i andre- og tredjegir når tempoet blir høyt. I tillegg burde femtegiret hatt en høyere utveksling - 2.800 omdreininger i 100 kilometer i timen er et unødvendig høyt turtall.

Men hva koster egentlig bilen? Og er den totalt sett et godt kjøp? Les vår konklusjon her.