Motor og kjøreegenskaper

Mazda står hardt på at motoren er en 1,25-liter, men det skal litt mer til for å overbevise oss om at det er nødvendig med to desimaler på literbetegnelsen.


For det vi velger å kalle en 1,2-liter på grunn av slagvolumet på 1.242 kubikkcentimeter er en helt ordinær 1,2-liter med hensyn til både hestekrefter og dreiemoment. Motoren er en typisk småbilmotor som med litt turtall gjør en grei jobb ved bykjøring.

Tilstede

Med en liten motor blir det naturlig nok en del motorlyd, og lyden er mest plagsom på motorveien fordi den da er konstant tilstede. Under akselerasjon er det lettere å akseptere motorstøy, og motoren i Mazda 2 er ikke den som bråker mest i klassen.

Det er til en viss grad utvekslingen i girkassen som bestemmer lydnivået, og ved 100 km/t i femtegir viser turtelleren at motoren snurrer med rundt 3.000 o/min. Fordelen med såpass høyt turtall er at bilen ikke er helt uten mulighet til å følge vanlig trafikk i høy hastighet.

Lettkjørt

På de større Mazda-modellene legges det stor vekt på at bilene skal ha morsomme kjøreegenskaper. For Mazda 2 sin del er fokus et annet, bilen er på alle vis satt opp til å være lettkjørt. Og den er lettkjørt med lettsjaltet girkasse, bremser som ikke stiller store krav til benstyrke og en lett styring.

Fokuset på det lettkjørte har fjernet litt av de morsomme kjøreegenskapene, og til tross for begrensede ytre mål er ikke Mazda 2 den spenstigste av småbilene.

Piggfrie dekk

Mazda 2 var for vår del blant sesongens første på piggfrie dekk, og det tar alltid litt tid å venne seg til de endrede kjøreegenskapene. De mykere dekkene kan lett gi inntrykk av høyere komfort og dårligere veigrep.


Vi mener allikevel at veigrepet ikke hører til i klassetoppen. Bilen krenger en del før den setter seg i krappe svinger, og småbilsvakheten med relativt raske overganger fra forhjulskrens til bakhjulskrens er også tydelig i Mazda. Bremsestrekningene blir også litt lengre med piggfrie dekk, men under hard bremsing oppleves Mazda 2 relativt stabil.

Ingen kjøreopplevelse

Småbiler med små motorer er ikke alt for ofte de helt store kjøreopplevelsene, men det finnes eksempler (Nissan Micra, Ford Fiesta) på småbiler som er mer inspirerende og sportslige. Vi tror at biler i denne klassen vil finne de mest fornøyde kundene ved å yte jevnt på flere områder.

Mazda 2 yter jevnt med hensyn til kjøreegenskaper, og det kanskje mest avgjørende for de fleste vil være det vi skal se nærmere på videre; plass og komfort.