Motor og kjøreegenskaper

En morsom og ivrig 1,3-liter og med ett hjul langt ut i hvert hjørne, blir Forfour en morsom bil.


Testbilens 1,3-liter med 95 hestekrefter er den minste firesylindrede motoren i Forfour. En 1,5-liter med 109 hestekrefter koster 16.000 kroner ekstra, og den i Smart-sammenheng mer tradisjonelle tresylindrede 1,1-literen på 75 hestekrefter sparer deg for omtrent det samme.

Morsom motor

Vi likte 1,3-literen godt, den har temperament nok til å utfordre veigrepet, og den er sterk nok til bykjøring på varierende turtall. Den er en typisk turtallsmotor som liker seg tydelig best rundt effekttoppen på 6.000 o/min, og som også fortsetter ufortrødent til turtallsperren slår inn rundt 1.000 o/min senere.

Du passerer 100 km/t i andre gir, og akselerasjonstiden er oppgitt til 10.8 sekunder. 100 km/t i femtegir innebærer 2.750 o/min, og til småbil å være er ikke det spesielt høyt. Det er allikevel høyt nok til at du hører motoren, og akkompagnert av vindstøy er det fortsatt et stykke igjen til støykomforten i en kompaktklasse bil.

Gode bremser og ESP

Smart Forfour kommer med elektronisk stabilitetssystem (ESP) som standard, og med klassens mest imponerende bremser er Forfour godt forberedt på vanskelige situasjoner som kan oppstå på veiene. ESP-systemet er finstemt, så finstemt at det for eksempel på ubrøytet vei stabiliserer bilen merkbart.

Kjøreglad

Styringen er lett nok i byen, og gir allikevel en god og tung følelse på landeveien. Styringen er klart med på å videreformidle den gode retningsstabiliteten som er bygget inn i den lille bilen. Under ivrig svingkjøring tok de piggfrie vinterdekkene bort litt av den direkte følelsen, og det er vanskelig å vurdere om sommerdekk også hadde gitt styringen dette plusspoenget.

Den morsomme motoren er koblet til en ikke alt for morsom girkasse. Den typiske småbilgirkassen er ikke på langt nær så sportslig som motoren, og den er både litt lang i skiftene og ikke alt for presis.

Trygghetsfølelse

Smart Forfour er blant de mest velkjørende småbilene, og da inkluderes biler som Fiesta og Mini. Selv om Forfour ikke matcher direkte på sportslighet er den en jevnt god på alle viktige områder.

Viktigst er kanskje den trygghetsfølelse bilen gir den som sitter bak rattet. ESP-systemet tar seg av problemer tidlig, problemer som kunne vokse til skremmende opplevelser i biler som ikke har ESP. Og med bremser og styring som formidler enda mer selvsikkerhet, er dette klart en bil som tåler kunder som kommer fra litt større biler.

Les mer om plass og komfort.