Motor og kjøreegenskaper

CR-V 2.0 har fortsatt en frisk og turtallsvillig motor og fine kjøreegenskaper. Men vi har vært borti bedre automatgirkasser.


Et av CR-Vs største problemer, er at bilen foreløpig ikke finnes med dieselmotor. Denne vil først være på plass til våren. Det betyr ikke at CR-V 2.0 har noen grunn til å skamme seg over sin bensinmotor. Dette er en sprek 150-hester som faktisk klarer å trekke den 1,5 tonn tunge firehjulstrekkeren fra 0 til 100 på 10,0 sekunder med manuell girkasse (11,8 med automat).

Turtallsmotor

CR-V-motoren leverer maksimalt dreiemoment, 192 Nm, ved 4.000 o/min og maksimal effekt helt oppe ved 6.500 o/min. I utgangspunktet skulle man derfor tro at denne motoren egnet seg svært dårlig i kombinasjon med en automatgirkasse.

Vår erfaring er at dette faktisk går greit, selv om motoren ideelt sett burde hatt en noe mindre aggressiv karakteristikk. Motoren våkner nemlig ikke skikkelig til liv før ved 5.000 o/min. Kraftkilden skaper imidlertid nok kraft også ved lave turtall til at man slipper en automatgirkasse som girer ned hver gang man møter en motbakke.

Spesiell girspak


CR-V er spesiell på mange måter, blant annet ved at håndbrekket er plassert i dashbordkonsollen. For å skape enda bedre plass mellom forsetene, har Honda bestemt seg for å plassere automatgirspaken ved siden av instrumentpanelet, på amerikansk vis. Vi brukte lang tid på å venne oss til denne plasseringen og irriterte oss i tillegg over en klønete sjaltegate. For det første må spaken til stadighet beveges sideveis når det skal gires, for det andre er det lett å dra spaken ett hakk for langt ned, slik at man treffer andregiret.

Kun fire trinn

De siste årene har det blitt stadig vanligere at automatgirkasser har fem eller til og med seks trinn. CR-V kassen har kun fire. Noen skikkelig manuell giringsmulighet finnes heller ikke. Riktignok kan man velge mellom tredje- og fjerdegir ved å trykke på en overdrive-knapp ytterst på girspaken. Men dette blir ikke helt det samme som for eksempel Volkswagen-konsernets Tiptronic-system. Man kan også skyve spaken ned i første- eller andregir, men disse trinnene er først og fremst beregnet for kjøring under vanskelig forhold og låser girkassen i det valgte trinnet.

Kickdownvillig


Når det er sagt, så må det understrekes at girkassen gjør en god jobb med spaken trygt plassert i drive. Girskiftene er raske og myke nok til at man merker lite til dem. I tillegg er kassen kickdownvillig. Sistnevnte er helt avgjørende, fordi motoren som nevnt yter best ved høye turtall. I praksis tillates kickdown til andregir opp til 90 kilometer i timen, noe som er brukbart med tanke på at andregiret gir seg i 110. Dermed duger CR-V bra som forbikjøringsbil også med automatisk girkasse.

Lavt forbruk

Til tross for at kassen kun har fire trinn, er ikke høyt turtall ved motorveikjøring noe problem. Turtellernålen legger seg pent på 2.450 o/min i 100 kilometer i timen, noe som betyr at motorstøyen ikke blir påtrengende.

CR-V-motoren er relativt gjerrig, både med manuell og automatisk girkasse. Forbruket er oppgitt til henholdsvis 0,90 og 0,93 liter per mil ved blandet kjøring, noe som er lavt med tanke på bilens størrelse.

Spesielle firehjulsdrift


Det lave forbruket har til en viss grad sammenheng med CR-Vs spesielle firehjulsdrift-system. Honda bruker verken torsen-differensial, åpen differensial, Haldex eller silikon-kløtsj. I stedet har Honda valgt å satse på et hydraulisk system, der stempler aktiverer en flerplatekløtsj ved hastighetsforskjell mellom for- og bakhjul.

Dette betyr i praksis at CR-V er hundre prosent forhjulsdrevet ved normal kjøring, noe som ifølge Honda bidrar til både redusert drivstofforbruk og bedret svingradius. Ved hjulspinn tar det imidlertid ikke lang tid før bakhjulene er med på leken. Tidligere erfaringer har vist oss at CR-V gjør det overraskende godt i tøffe terrengløyper.

Antispinn

Nå har CR-V i tillegg fått ESP, som på Honda-språket kalles VSA (Vehicle Stability Assist). Dette inkluderer en antispinn-funksjon. Systemet reduserer turtallet og dermed motorkraften når det registrerer hjulspinn. Dermed er faren for å bli stående fast enda mindre. Under spesielle forhold, for eksempel i dyp snø der hjulspinn er ønskelig, kan VSA greit kobles ut.

Stabilitetsprogrammets viktigste oppgave er imidlertid å forhindre skrens. Hondas VSA griper i enkelte situasjoner litt brått inn og kunne gjerne hatt et litt mykere oppsett. I tillegg bråker systemet mye når det arbeider. Men sett fra et rent sikkerhetssynspunkt fungerer VSA godt og motvirker farlige situasjoner på en effektiv måte.

Fine kjøreegenskaper


Vi mener alle biler som selges i dag burde vært utstyrt med ESP, som er en fantastisk teknologi. Honda CR-V er imidlertid ikke blant bilene som har det mest opplagte behovet. CR-V har nemlig trygge og forutsigbare kjøreegenskaper i utgangspunktet. Bilen opptrer blant annet balansert i sving og skal provoseres uvanlig hardt før den går inn i bakhjulsskrens. Bilen er relativt stramt og sportslig satt opp og krenger mindre enn det som er vanlig for biler med så høy bakkeklaring. Samtidig som CR-V kjører godt og byr på en relativt sportslig opplevelse, er bilen komfortabel. Hjulopphenget takler alle slags ujevnheter på en god måte og bilen er en fryd på telehiv-befengte landeveier og humpete skogsveier.

Bremseredskapen gjør også en god jobb. CR-V dykker mindre ved nødbremsing enn det som er vanlig i klassen og oppfører seg stabilt når pedalen trykkes i bunn.

Les mer om plass og komfort her.