Motor og kjøreegenskaper

Tucson 2.0 GLS kan skilte med en fine kjøreegenskaper, høy komfort, en fin girkasse og en gjerrig motor.


Tucson finnes med tre motoralternativer - en 2,0-liters diesel (112 hk), en 2,7-liters V6 (175 hk) og en 2,0-liters rekkefirer (141 hk). Vi kjørte sistnevnte, som blant annet hjelpes av variable ventiltider. Dette bidrar til et oppgitt blandet forbruk på bare 0,82 liter per mil, noe som er uvanlig lavt.

Motoren kjennetegnes også ved at den er særdeles stillegående ved tomgang. Ved normalt turtall er heller ikke motorstøy noe problem, men når man presser den forbi 5.000 o/min blir situasjonen en annen. Ved så høyt turtall blir støyen direkte plagsom. Dette er synd, fordi motoren leverer maksimal effekt først ved 6.000 o/min og trekker godt helt opp til rødmerkingen ved 6.500 omdreininger.

Sterk ved lave turtall


Når det er sagt - 2,0-literen er sterk nok til at man ikke trenger slikt turtall ved normal kjøring. Motoren trekker blant annet rent helt fra 1.200 o/min, noe som betyr at man kan bruke femtegiret helt ned til 50 kilometer i timen. Selv om maksimalt dreiemoment, 184 Nm, først aktiveres ved 4.500 omdreininger, er mellomregisteret sterkt nok til at man vanligvis slipper å presse motoren opp mot de støyete delene av registeret.

Lavt femtegir

Det at femtegiret kan brukes helt ned i 50 km/t, har ikke bare med motorens styrke å gjøre. Femtegirets lave utveksling er en medvirkende årsak. Den lave utvekslingen har også en negativ side, ved at turtellernålen legger seg helt oppe på 2.800 o/min i 100 kilometer i timen. Vi ville ha foretrukket et lavere turtall i motorveihastighet og savnet derfor et sjettegir.

11,3 sekunder


Det må imidlertid understrekes at girkassen ga et positivt inntrykk. Spaken er høyt plassert og Hyundai kunne dermed montere en kort og sportslig spak. Denne ligger godt i hånden og glir greit i trinn.

Fordi førstegir gir seg i 50 km/t og andregiret i 90, må man gire to ganger før man når 100 kilometer i timen. Med dette i bakhodet fremstår akselersjonstiden - 11,3 sekunder - som et godt tall.

Sportslig og komfortabel

En av de aller mest positive sidene ved Tucson er kjøreegenskapene. Hyundai har denne gangen klart å lage et svært godt hjuloppheng. Dette sørger for at Tucson oppleves som sportslig, samtidig som bilen er svært komfortabel. Dette er ingen selvfølge i denne klassen, som blant annet er belemret med høyere bakkeklaring, høyere tyngdepunkt og lengre fjæringsvei enn ordinære stasjonsvogner.

Triller lett


Samtidig som Tucson altså er fast i fisken, takler hjulopphenget alle slags ujevnheter på en god måte. Hyundai har virkelig klart å finne balansen mellom stumphet og duving med denne bilen. Vi legger også til at bilen triller lett og uanstrengt, noe som tyder på en gjennomarbeidet drivlinje med liten friksjon i de ulike mekaniske overføringene.

Ved hard svingkjøring reagerer bilen med en del krenging. Dette er imidlertid vanlig for denne typen biler og ikke til hinder for inspirert kjøring.

Forutsigbar

Tucson kjennetegnes i utgangspunktet ved trygge og forutsigbare kjøreegenskaper. Bilen gir tidlig signaler om at man nærmer seg grensene og går over i understyring hvis man overser disse signalene. Hvis man presser bilen ytterligere blir resultatet vanligvis firehjulsskrens. Bakhjulsskrens er med andre ord en nokså uvanlig reaksjon og oppstår ikke uten at bilen har blitt utsatt for svært provoserende håndtering.

ESP kommer


Vårt testeksemplar var ikke utrustet med ESP. Ifølge den norske Hyundai-importøren vil imidlertid ESP bli standardutstyr på GLS-utgavene i løpet av de nærmeste månedene. ESP vil medføre en prisøkning på 3.000 kroner, slik at 2.0 GLS vil koste 333.000 kroner. Fordi vi ikke har testet ESPen, kan vi ikke si noe om hvordan den fungerer. Selv om Tucson har gode kjøreegenskaper, er det imidlertid ingen tvil om at vi anbefaler potensielle Tucson-kunder å vente med kjøpet til ESP er på plass. ESP er en spesielt viktig teknologi i biler med høyt tyngdepunkt.

Mulighet for permanent firehjulsdrift

Som de fleste andre biler i små-SUV-klassen, er også Tucson i utgangspunktet forhjulsdrevet. Bakhjulene kobles kun inn ved behov. Innkoblingen går svært raskt, noe som sørger for at Tucson får svært god fremkommelighet på vinterføre. I tillegg kan man om ønskelig aktivere permanent firehjulsdrift. Da sendes 50 prosent av kraften til enhver tid til bakhjulene, noe som gir enda bedre fremkommelighet. I tillegg har Tucson et antispinn-system. Dette sørger for at motorkraften reduseres hvis man til tross for drift på alle hjul skulle oppleve hjulspinn.

Les mer om plass og komfort her.