Motor og kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er presise og trygge, og motoren klarer å lirke frem det lille ekstra som du trenger til forbikjøringer med fullastet bil.


Dieselmotorer er populært som aldri før, og Vectra har fått et kjempesterkt kort på hånden med dette motoralternativet. Vi har kjørt V6-dieselen før og mener at det er en fin motor, men dessverre altfor kostbar. Den koster nesten 200.000 kroner mer enn testbilen med 1,9-liters slagvolum. For disse pengene får du 27 newtonmeter og 50 hestekrefter, og det er nok ikke mange som vil ut med slike summer i denne sammenhengen.

Sprek

Til tross for et beskjedent slagvolum på 1,9 liter, er det mye drag i motoren. Den er treg fra avsatsen, men når du først kommer deg i gang går det fort. Så lenge turtelleren befinner seg under 2.000 omdreininger er det også lite å hente, men når 2.000-merket er passert er motoren for alvor med på notene. Den er med andre ord ikke så bunnsterk som vi skulle ønske, men den holder. Automatkassen som vår bil hadde fungerte på en måte som bøtet litt på dette. Hvis du låste den i et gir og ga gass slapp den likvel turtallet oppover slik at dreiemomentet ble tilgjengelig. På grunn av dette kan det kanskje føles ut som du ikke får det dreiemomentet du ber om, men den kommer seg i hvert fall fort til riktig turtall, og akselerasjonen uteblir ikke.

Selv med kun 1,9-liters slagvolum og 150 hestekrefter leverer motoren så mye krefter at den også er litt kul å kjøre. Den trekker godt og du føler at her leveres det mye mer varer enn det som regnes som tilstrekkelig.

Motoren

Motoren har et slagvolum på 1,9 liter og har fire ventiler per sylinder. Effekten er 150 hestekrefter ved 4.000 omdrininger. Dreiemomentet er 320 newtonmeter, og dette er tilgjengelig fra 2.000 til 2.750 omdreininger i minuttet. Det stemmer godt med de oppdagelsene vi gjorde angående bunndraget, men selv om dreiemomentskurven daler etter 2.750, leverer Vectraen fin fartsøkning nesten opp til rødmerkingen ved 5.000 omdreininger i minuttet. Med automatgir leverer den 0 til 100 på 10,6 sekunder og en toppfart på 208 kilometer i timen.

God på veien


Vi hadde en noe utvidet dekkdimensjon (225/45-17), og dette var i tillegg vinterdekk. Vectra er retningstabil og ligger godt på veien. Selv om ikke veigrepet var det beste de dagene vi kjørte bilen, virker det som om Opel har fått til en forstilling som også tåler dreiemomentet. En del biler med forhjulstrekk og sterke motorer sliter som kjent med retningsstabiliteten under akselerasjon.

Automatkassen med seks gir fungerer greit, men kunne sjaltet raskere fra gir til gir. Det samme gjelder når du girer selv med girspaken. Det finnes heller ikke girknapper på rattet hvis du er på jakt etter det. I 100 kilometer i timen ligger turtelleren på 1.500 omdreininger og det gjør langturskomforten god. Lydnivået blir lavt og forbruket blir liggende på et lavt nivå.

Litt klønete

Testbilen var utstyrt med ESP, men vi savnet å kunne skru av antispinnsystemet. Ved lukeparkering i snøfylte gater opplevde vi at bilen stod å knurret og ikke hadde særlig lyst til å få bilen løs. Vi synes også ESP-systemet slår inn vel forsiktig. Ved skrens opplevde vi at vår egen kontrastyring kom før korrigeringen fra ESP-systemet. Vil du han en bil som går kjempesakte kan du trykke på snøstjerneknappen ved siden av girkassen. Hvis det noen gang skulle bli så glatt at dette kan være aktuelt bør man kanskje la bilen stå.

Plassen i Vectra er overveldende og dette er en stasjonsvogn som virkelig lever opp til begrepet. Plass og komfort i Vectra stasjonsvogn har vi omtalt mye i denne artikkelen.

Vil du gå rett til konklusjon og konkurrenter, finner du det på denne lenken.