Motor og kjøreegenskaper

Gleden over at Hyundai Tucson dukker opp med diesel og automat blir litt redusert fordi både motor og girkasse oppleves som litt umoderne.


112 hestekrefter ved 4.000 o/min og 245 Nm ved 1.800-2.500 o/min er på papiret litt tynt fra en moderne dieselmotor, særlig er dreiemomentet litt lavt. Det som redder Tucson er at konkurrentene også er litt sløve i denne klassen.

Bedre i praksis

Og etter mange mil bak rattet er tallene mindre tydelige, og den positive kjøreopplevelsen trer mer og mer tydelig frem. Den myke og komfortable fjæringen som ikke inspirerer til å slenge bilen rundt svingene gjør sitt til at en litt rolig stil anlegges. Og til det duger motoren godt med snilt lydbilde.

Det eneste som virkelig irriterer ute på veien er at girkassen videreformidler vibrasjoner når du står stille, og at den veksler litt masete frem og tilbake mellom tredje- og fjerdegir i svake motbakker. Særlig i litt høyere hastigheter på motorveien er enten motoren for svak eller girkassen for nervøs.

Skulle vært fem

Mye hadde blitt bedre med en litt tettere femtrinns girkasse. Selv om motoren ikke føles kraftløs er 0-100 km/t på 16,1 sekunder litt tafatt. Grunnen til at vi tror girkassen er synderen er at det er relativt stor forskjell i akselerasjonstider mellom automatgir og manuelt gir. Med den manuelle girkassen mener Hyundai at 0-100 km/t på 13,8 sekunder skal være innen rekkevidde.

Automatgirkassen har et sidespor for manuell sjalting, og ditt girvalg blir ikke overstyrt selv om motoren opererer ved maksimalt turtall.

Valgmuligheter

På Tucson finner vi en knapp som vi gjerne skulle sett at alle SUVer hadde, en mulighet for å låse fordelingen mellom for- og bakaksel til 50/50. Normalt er Tucson forhjulsdrevet, og bakhjulene blir kun med hvis forhjulene viser antydning til å miste feste. Dette går så hurtig at det har lite å si for fremkommeligheten om arbeidsoppgavene er definert på forhånd.

Fordelen med å låse forholdet er at bilen blir mer forutsigbar ved for eksempel kjøring på ubrøytet vei. Det kan også gi det lille ekstra du trenger for å komme ut av en spesielt vanskelig situasjon. Drivstofforbruk og motstand i drivverket ved for eksempel lukeparkering på bar asfalt er grunnen til at fordelingen mellom for og bakaksel ikke er kontinuerlig låst.

Antispinn


Som nevnt er Tucson tilgjengelig med elektronisk antisladd som ekstrautstyr. Som standard er bilen utstyrt med antispinn, og selv om alle hjulene hjelper til med fremdriften kan det være mye fornuftig i å roe ned de av hjulene som spinner villest.

Tucson virker trygg og litt kjedelig når den presses, det meste handler om grepet forhjulene har. For høy hastighet i forhold til veigrepet varsles først og fremst gjennom forhjulsskrens av den rolige og forutsigbare typen. På samme måte som de fleste av konkurrentene oppfører den seg som en litt tung forhjulsdrevet bil.

Det er ikke alt for mange konkurrenter som tilbyr det samme som vår testutgave av Tucson, men det finnes etter hvert flere som i alle fall kan tilby dieselmotorer. Vi fortsetter med å se nærmere på konklusjon og konkurrenter.