Motor og kjøreegenskaper

75 hestekrefter og moderat dreiemoment gjør Caddy Life mest egnet til oppgaver i nærmiljøet.


Beveger du deg ut på landeveien blir det raskt klart at det skorter litt på kreftene. 1,4-literen er en grei motor med effektiv motorkarakteristikk, 75 hestekrefter dukker opp ved 5.000 o/min og dreiemomenttoppen er 126 Nm ved 3.800 o/min.

Alt i alt er dette en motor som klarer seg greit ved bykjøring, den er fleksibel, og får motoren jobbe mellom 2.500 og 5.000 o/min går det greit å følge trafikken. Uten last vel og merke. Over 800 kilo, maksimal nyttelast, vil nok sette et tydelig preg på fremdriften. Kjører du mye med tung last eller alle setene i bruk er nok de dyrere motoralternativene nødvendig.

Høyt turtall

Caddy er utstyrt med en femtrinns manuell girkasse som er lettsjaltet, og den er ikke preget av den nyttekjøretøyfølelsen som en del av konkurrentenes girkasser er. 100 km/t passeres helt på toppen av tredjegir, da hyler motoren med 5.800 o/min. 0-100 km/t tar ganske uinspirerende 17,9 sekunder.

Verre er det at motoren er nødt til å spinne med 3.400 o/min i femtegir hvis du befinner deg på motorveien. Det blir slitsomt i lengden, og dukker det opp en slak motbakke må du ned i fjerdegir og avfinne deg med lyden av en motor som snurrer med 4.200 o/min.

Kjøreegenskaper

Caddy leverer definitivt ikke samme veigrep og komfort som Golf eller Touran selv om over halvparten av delene kommer fra disse søsknene. Særlig er komforten lavere ved at ujevnheter kjennes tydeligere, og med mer støy. Over en fartsdump med tom bil vil du merke at støtdemperne foran strekker seg helt til det sier klunk, og at dempingen bak gynger en stund lengre enn det som er vanlig i personbiler.

Lettmetallfelger er ekstrautstyr. Vis mer


På grunn av den høye nyttelasten er fjæringen bak ganske stiv, og på dårlig vei klarer den ikke å holde bakkekontakt med hjulene med skrens som resultat. Til tross for dette finner vi kjøreegenskapen i Caddy forutsigbare, og understyring er det som gjelder hvis farten blir for høy.

Antispinn

ABS-bremsene hjelper også til med å roe ned hjul som spinner, og antispinnsystemet til Volkswagen er av de bedre. Faktisk så bra at det virker stabiliserende på bilen under kjøring på skikkelig vinterføre. Antispinn er Caddy alene om å ha i alle modeller, og det er en klar fordel på norske veier. Det er skivebremser også bak, heller ikke det standard for klassen der noen av konkurrentene til og med stiller uten ABS-bremser.

At en stor bil med liten motor ikke får stående applaus for kjøregleden er ingen overraskelse, nå skal vi se nærmere på en øvelse Caddy er bedre rustet for - plass og komfort.