Motor og kjøreegenskaper

Vi var redd en V6-motor ville blir for tam i denne nesten 5-meter lange bilen, men det er den ikke. Den er faktisk overraskende sprek til verken å være utstyrt med turbo eller kompressor.


Testbilen har modellbetegnelsen 350. Denne motoren må ikke forveksles med tidligere 350-motorer som har blitt brukt i M- og S-klasse. Det er den gamle sekseren med tre ventiler per sylinder. Den nye motoren er en motor med fire ventiler per sylinder og som blant annet sitter i ny SLK, og som også kommer i E-klasse og ny M-klasse.

Sprek sekser

I motsetning til den gamle 350-motoren som har et slagvolum på 3,7 liter har denne motoren 3,5-liters slagvolum, og som nevnt fire ventiler per sylinder. Dette har resultert i en en effekt på 272 hestekrefter ved 6.000 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet er også imponerende for denne bilen. Selv uten lading er maksimalt dreiemoment tilgjengelig allerede fra 2.400 omdreininger. Kurven ligger også helt på høyeste nivå helt opp til 5.000 omdreininger. Bilen føles sprek, og det bekreftes av et 0 til 100-tall på 7 sekunder blank. Toppfarten stopper uansett på 250.

Syvtrinns kasse

CLS 350 og 500 kommer med den nye syvtrinns girkassa. AMG-modellen får en gammel femtrinns kasse. Kassa fungerer bra og utvalget av gir er virkelig omfattende. Det syvende giret er ikke den helt store revolusjonen, men i 100 kilometer i timen senker det turtallet med cirka 2-300 omdreininger, fra rett over 2.000 til rett under. Den sjalter behagelig, men takler ikke spesielt sportslig kjøring. Den liker best at det kjøres forutsigbart og enkelt. På denne kassa var det heller ingen funksjon for å gire selv, bare den gamle funksjonen for å sperre oppad til et bestemt gir. Manuell funksjon finnes som ekstrautstyr. Motoren rykker hardt i gang og har en brutal og fin gassrespons, en av bensinmotorens store fordeler. Men, det kan bli ubehagelig. Komfortprogrammet på automatkassen passer fint til å eliminere dette problemet.

Ikke sportslig

De dagene vi kjørte bilen her hjemme var det mørkt, glatt og vått. Det satte en demper for hvor mye vi fikk eksperimentert med bilen. Det vi fikk gjort, sammenlignet med tidligere erfaringer med bilen, avslørte igjen at dette ikke er en GT-bil som for eksempel BMW 6-serie. Store rattutslag, mye gass og oppbrukt veigrep er ikke det CLS takler best. Det er under litt mer rolige forhold at CLS hevder seg.

Fin på veien

CLS er en fin bil som det er en drøm å få ut på veien. Motoren gir mye av den gode følelsen, men også den lave posisjonen og den omsluttende kupéen gjør at dette blir en fin kjøreopplevelse. CLS-en ligger lavt og bredt på veien og er du på jakt etter komfort og gode landeveisegenskaper kommer du veldig nær drømmen her. I forhold til en E-klasse er den stivere, fastere og har mye skarpere styring. Den har kontante bevegelser og fjæringen takler det meste bortsett fra de minste hullene. Vi hadde verken luftfjæring eller elektrohydrauliske bremser (SBC), men bilen imponerer likevel. Luftfjæringen har vi testet på en CLS 500 og der har de forskjellige innstillingene god virkningsgrad.

Plass og komfort er også spennende når de gjelder denne bilen. Har den bedre plass enn en todørs kupé? Mer om det finner du på denne lenken.