Motor og kjøreegenskaper

Bilen vi kjørte var utstyrt med en gammel sliter under panseret og en trinnløs automatgirkasse – hvordan skulle vi finne ut om A4 blitt mer sportslig?


I tillegg var føret sånn middels glatt og faren for is i veibanen overhengende. Likevel er vi sikre på at nye A4 har tatt et steg i sportslig retning, styringen er for eksempel bedre med gode tilbakemeldinger selv om det satt piggfrie vinterdekk på felgen.

Nye Audi A4 er blant de bilene vi har kjørt der kjøreegenskapene er minst plaget av piggfri vinterdekk, det er nesten så du må ut av bilen for å sjekke. Dekkene var 205-55/16 som også er standarddimensjon for sommerdekk.

Stemmer godt

Bak rattet stemmer det godt i A4, og det kan godt tenkes at det er fordi vi er så vant til denne arbeidsplassen fra tidligere. Sportssetene i alcantara og skinn (21.000 kroner ekstra) sørger for at du har en god og fast sittestilling som gjør det lett å konsentrere seg om kjøringen. Og til tross for føret og motor/girkasse kjennes det ut som A4 er blitt fastere og med det sportsligere.

Og Audi har klart å få mer og mer av A4 til å inspirere til sportslighet, og det er ikke tvil om at viljen til å velge sportslige løsninger er tilstede. Grunnen heter nok BMW, og det blir svært spennende å se hvor langt mot sportslig 3-serien er dratt når det kommer en ny modell til våren.

Med fra start

Den 2-liters bensinmotoren testbilen var utstyrt med har vært med siden A4 ble lansert er fortsatt på 130 hestekrefter og 195 Nm ved 3.330 o/min. Og det holder faktisk godt for de fleste når denne motoren kombineres med den effektive trinnløse automatgirkassen.

Denne girkassen har fått programmert inn et trinn til siden sist vi kjørte den, nå er det syv trinn å velge blant når du girer manuelt. Trinnene er ikke helt konsekvente, femtegir i sportsmodus er ikke nødvendigvis det samme som femtegir i det vanlige gireprogrammet. Vi trives godt med sjaltemuligheter på rattet (ekstrautstyr til 7.300 kroner), og med denne muligheten er det sjelden nødvendig å røre bremsepedalen på langtur.

Best i fart


Multitronic-girkassen trives fortsatt best når bilen er i fart, ved bykjøring med mange start og stopp blir det irriterende at den somler litt før bilen er i gang fra stillestående. Ved for eksempel forbikjøringer er girkassen spesielt effektiv, ved full gass får motoren jobbe konstant på effekttoppen mens girkassen sørger for å omdanne kreftene til fartsøkning.

Ved siden av evnen til å la motoren vise seg fra sin beste side er også den trinnløse girkassen med på å holde drivstofforbruket nede. Ved bykjøring bruker den mindre bensin enn en bil med manuell girkasse.

Videre skal vi se litt nærmere på konkurrenten der en er på vei ut, og en ny har dukket opp.