Motor og kjøreegenskaper

Citroën har valgt å prioritere komfort fremfor sportslige egenskaper. Automatgirkassen gjør en brukbar jobb, men er ikke blant de mest sofistikerte sjalteredskapene vi har vært borti.


Er du på jakt etter en mest mulig sportslig mellomklassebil, er ikke Citroën C5 det beste valget. Styringen er ikke den dvaskeste Citroën-styringen vi har vært borti, men er verken direkte eller presis nok sammenlignet med konkurrenter som Ford Mondeo. Heller ikke hjulopphenget er spesielt sportslig. Bilen krenger mer enn de beste konkurrentene og veggrepet kunne vært bedre.

C5 er heller ikke spesielt retningsstabil og ved fullt gasspådrag på dårlig underlag blir det mye sporing. Bilen får problemer med å plante kreftene i bakken og mye bevegelsesenergi forplantes til rattet. Det er fullt mulig å kjøre fort med C5, men spesielt morsomt er det ikke.

Unik fjæring

Nei, Citroën har ikke satset på sportslighet. Derimot har de satset på komfort. Så hardt har de satset at de har utviklet et helt unikt hjuloppheng, det såkalte Hydractive 3. Hydractive 3 er et hydraulisk fjæringssystem med en integrert, gassassistert støtdemperfunksjon. Den tradisjonelle spiralfjæren er altså forkastet.

Kan selv velge bakkeklaring


En av fordelene med dette systemet, er at bakkeklaringen kan justeres, både manuelt og automatisk. Ved kjøring på svært dårlige veger kan man velge høyeste posisjon, noe som gir bakkeklaring på linje med en fullverdig SUV. Denne posisjonen kan med fordel også benyttes ved hjulskift.

Skulle bilen bli for høy for garasjen med skiboks på taket, kan også dette løses. Ved å trykke på en knapp kan man senke bilen så lavt at bakkeklaringen mest minner om en Formel 1-bil.

I tillegg jobber systemet på egen hånd. I hastigheter over 110 kilometer i timen senkes bilen, og ved fullastet bagasjerom presses olje inn i fjæringen for å kompensere.

Komfortabel

I tillegg produserer fjæringen høy komfort. Ikke revolusjonerende komfort, men høy. Både fartsdumper, småhull, vaskebrett og andre utfordringer pareres i de fleste situasjoner på en måte som sørger for at fører og passasjerer slipper å merke mye til dem.

Svingradiusen er imidlertid svak. C5 har en svingdiameter på 11,8 meter, noe som er upraktisk ved parkering.

200 Nm


C5 er tilgjengelig med fire ulike motorer. 2,0-literen vi hadde, leveres imidlertid kun i kombinasjon med automatgirkasse her i landet. Denne motoren yter 143 hestekrefter og 200 Nm og er dermed kraftig nok til at den ikke lider altfor mye ved å kobles til en automatkasse.

Uanstrengt

Kraftkilden er en klassisk, selvpustende konstruksjon, noe som innebærer at rett og slett går bedre jo mer turtall den får og jobbe med. Selv om maksimalt dreiemoment først er på plass ved 4.000 o/min, er bunndraget godkjent. Motoren jobber lett og uanstrengt helt opp til 6.300 o/min, der girkassen legger inn girskiftet.

Savner et femte trinn

Automatgirkassen er ikke den mest sofistikerte vi har vært borti. Riktignok skifter den vanligvis gir på en myk og behagelig måte. Og om ønskelig kan man benytte et eget, manuelt sjaltespor.

Men - girkassen har bare fire trinn. Fraværet av et femte trinn resulterer blant annet i to ting. For det første blir turtallet høyt ved motorveikjøring. Turtellernålen legger seg nemlig på 2.700 o/min i 100 kilometer i timen, noe som er uvanlig høyt for en bil med 2,0-liters motor og automatgir.

For det andre blir det nødvendigvis relativt stor avstand mellom girene. Dette betyr at man - etter å ha dratt ut ett gir - treffer neste gir ved rundt 4.000 o/min. Dette er unødvendig lavt. Motoren går som nevnt bedre jo høyere turtall den får, noe som betyr at den produserer betydelig mer effekt ved 5.000 o/min enn ved 4.000.

Ikke kickdownvillig


Vi opplevde i tillegg at girkassen produserte litt nøkking ved oppgiring under fullt gasspådrag, og at den i enkelte situasjoner er for treg ved nedgiring. Girkassen er heller ikke spesielt kickdownvillig. For eksempel nekter den å gire ned til førstegir i hastigheter over 35 kilometer i timen. Dette til tross for at førstegiret rekker helt til 55 km/t.

Bak girspaken finner vi to knapper merket S for Sport og W for Winter. Vi prøvde dem begge, men merket svært liten forskjell i girkassens oppførsel.

Lavt forbruk

Selv om girkassen ikke er blant de beste på markedet, fungerer den brukbart i hverdagen. Og den kraftige motoren sørger for at forbikjøring ikke er noe problem. 0 til 100-tiden er også svært god - 10,2 sekunder. Den gode tiden har blant annet sin forklaring i at andregiret holder helt til 105 kilometer i timen.

Også forbruket er godkjent. 0,86 liter per mil er bra for en 1.448 kilo tung bil med automatgirkasse.

Fine bremseegenskaper


Bremseredskapen gir også plusspoeng. Bremsene biter godt, samtidig som bilen opptrer svært stabilt ved nødbremsing, også i sving. Pluss også for den akustiske håndbrekkvarsleren.

De utvendige endringene er altså omfattende. Innvendig har ikke Citroën gått like drastisk til verks. Vi tar likevel en kikk på plass og komfort. For ikke å snakke om alt det spennende utstyret vårt testeksemplar var satt opp med.